Trends in smaakmakers
Minder zout, meer beleving en gemak, en veel aandacht voor duurzaamheid. In de nieuwe producten van Verstegen komen meerdere foodtrends samen.
Vis vraagt om subtiele smaakmakers, meent Rob van Giessen van Verstegen. “Vis heeft natuurlijk een mooie, delicate smaak. Die moet je niet overdoseren met sterke kruiden en specerijen.” Van Giessen weet waar hij over praat. Hij werkte zo’n dertig jaar lang in verschillende professionele keukens en is nu alweer acht jaar coördinator foodsupport bij Verstegen. In die rol ontvangt hij geregeld foodprofessionals, waaronder visspecialisten. “Zij zijn vaak op zoek naar inspiratie: wat zijn trends, hoe kan ik daarop inspelen en hoe voorkom ik dat ik niet hetzelfde aanbod in mijn toonbank heb als de concurrent? Wij bieden ze ondersteuning daarin.”
Exotische keukens
Bij Verstegen worden de foodtrends nauwgezet gevolgd. Van Giessen en zijn collega’s van de afdeling Productmanagement zien momenteel veel aandacht voor exotische keukens: “Mexicaans, Koreaans en ook Afrikaanse smaken zijn in opkomst. De Mediterrane keuken blijft altijd in trek. Ook de focus op duurzaamheid en gezond zijn brede ontwikkelingen die al een paar jaar zichtbaar zijn in de vitrine. En natuurlijk gemak: consumenten willen binnen twintig minuten aan tafel zitten na een lange werkdag. Maar het mag allemaal wel wat luxer, dus voorbij de aardappelen, gekookte worteltjes en het kabeljauwhaasje.”
De delicate vissmaak moet je niet overdoseren met sterke kruiden en specerijen
Lekkere bite
Van Giessen noemt verder shared dining en ‘beleving’ als actuele trends. Over die laatste zegt hij: “We zien dat mensen bijvoorbeeld dol zijn op een crispy laagje. Voor de consumentenmarkt hebben we eerder het product Kip Krokant op de markt gebracht, een mix van onder meer cornflakes en specerijen waarmee je je kip een krokant jasje geeft. Deze succesvolle introductie bevestigt de behoefte van de consument. Mede daarom hebben we recent voor de professionele markt het nieuwe product Crispy Breading gelanceerd.”
Van Giessens collega van het foodsupportteam Mike de Haan is als foodspecialist nauw betrokken geweest bij de lanceringscampagne van Crispy Breading. Hij licht toe: “Het product is op basis van cornflakes en bevat verschillende kruiden, specerijen en groenten. De Crispy Breading geeft een lekkere en knapperige aanvulling aan elke vis-special, denk aan een pasta of ovenschotel. Door de mooie kleur en tekening is hij onderscheidend in de toonbank. We hebben drie varianten ontwikkeld: Asian, Spicy Tomato en Cheese and Onion. Vooral die eerste twee smaken zijn erg geschikt voor de visdetaillist. Sowieso leent vis zich, vanwege de zachte structuur, natuurlijk perfect voor een lekkere bite.”
Bij Verstegen is al veel gekookt en getest met de Crispy Breading-producten. Van Giessen heeft volop inspiratie: “Wat te denken van een mooie ovenschotel met kabeljauw, noedels, wokgroenten met daarover een laag Crispy Breading Asian? Ook lekker: een Mexicaanse schotel van blokjes zalm, zoete aardappel, bonen, paprika, mais en een laagje Crispy Breading Spicy Tomato. Even in de oven en klaar is Kees. De producten zijn overigens ook geschikt om te gebruiken als een crispy paneerlaag voor bijvoorbeeld kibbeling of lekkerbek. Dan gebruik je bij voorkeur eerst een batter.”
Minder zout en suiker
Op de website professioneel.verstegen.nl vind je nog meer inspiratie voor gerechten met Crispy Breading. “Sowieso staan wij altijd klaar voor vragen vanuit de markt", zegt Mike de Haan. "Of het nu gaat om inspiratie, bereidingswijzen of andere tips; we dragen graag bij aan het succes van visdetaillisten.”
Een andere trend waar Verstegen actief mee bezig is, is de toenemende aandacht voor gezonde(re) voeding. “We hebben recent De World Spice Blends op de markt gebracht waar geen zout aan is toegevoegd. Mooie, uitgebalanceerde producten, die ook in nieuwe kleine strooibussen beschikbaar zijn. Er zit een Nordic-variant tussen, met onder meer dille en mosterd: een erg mooie combi met vis. Ook de ras-el-hanout- en cajunmix van deze lijn gaan goed samen met vis,” aldus Van Giessen. Zoutreductie staat al langere tijd op het prioriteitenlijstje van Verstegen, vertelt hij: “Elk product is onder de loep genomen en overal hebben wij het zout-
gehalte teruggebracht. Hetzelfde geldt voor suiker en smaakversterkers – die laatste gebruiken we helemaal niet meer.”
Smaakvarianten Crispy Breading
Asian: geel-beige breading met een tekening van grove groenten en cornflakes. Bevat smaaktonen van laos, komijn, gember en stukjes prei, ui en kool
Spicy tomato: oranje-rode breading met een tekening van gedroogde tomaatstukjes en wortel. Bevat smaaktonen van gerookte paprika en chili
Cheese and Onion: gele breading met een tekening van ui, knoflook, bieslook en cornflakes
Boeren begeleiden
Ook duurzaamheid is een heel belangrijke pijler bij Verstegen, onder meer bij de productontwikkeling: “Onze producten hebben een natuurlijke oorsprong – dan moet je ook zelf goed voor de aarde zorgen, is onze overtuiging. Dus we begeleiden de boeren die onze kruiden en specerijen verbouwen intensief bij de verduurzaming van hun productieproces en bedrijfsvoering. Zo geven we advies over welke gewassen goed samen groeien om te voorkomen dat je de bodem uitput. Door bijvoorbeeld peper samen te telen met avocado’s, bananen, gember of kurkuma blijft de grond vruchtbaar en heeft de boer het hele jaar door opbrengst.”
Wat zijn de plannen voor de komende jaren? Van Giessen: “We gaan onder meer aan de slag om de recepten van de World Spice Blend Cajun naar authentieke schaaldiergerechten uit Louisiana verder uit te werken. En we willen wat dieper de Nikkeikeuken induiken om te kijken welke combinaties van vis en kruiden daar nog voor ontwikkeld kunnen worden. Ideeën genoeg!”