
Pal aan de Scheveningse haven, schuin tegenover de visafslag, ligt Visgroothandel W.G. Den Heijer & Zn. Een toplocatie, maar ook een plek met de nodige uitdagingen. “Wonen, recreëren en werken gebeurt allemaal op deze kleine postzegel. Die activiteiten staan weleens op gespannen voet met elkaar. Maar we zijn verknocht aan deze plek, we gaan hier nooit meer weg,” vertelt Ewout den Heijer, vierde generatie in het visbedrijf. Zijn overgrootvader startte in 1946 een viswinkel iets verderop. Grootvader Kees zag handel in de import van garnalen en begon in de jaren zeventig een groothandel, die onder vader Gerard verder uitgroeide. In 2023 namen Ewout en zijn broer Matthijs het stokje over. Recent nam de familie groothandel Hollandvis over, waar jongste broer Christian binnenkort de dagelijkse leiding gaat nemen.
Over Delmo
Bij Delmo vindt u alles onder één dak. Delmo Groothandel en Delmo Techniek bundelen samen de krachten om u zo het beste te kunnen bedienen. Vanuit vestigingen in Gouda, Groningen en Tilburg worden klanten door hun eigen logistieke dienst beleverd. Zo blijft er zicht op de kwaliteit van handelen tot bij u in huis. Delmo Techniek is uw partner voor technische vraagstukken: storingsservice, (preventief) onderhoud en keuring zijn in vertrouwde handen van onze service technici. Ook bij vervanging is een goed advies en selectie van de juiste oplossing voor u gegarandeerd. Zo is Delmo, waar ervaring sinds 1963 basis is voor vaste waarden in kwaliteit van product en dienst, totaalleverancier voor de voedingssector.
Vacumeren zonder wachttijd
Rondje door de winkel
In lijn met de landelijke ontwikkeling kampt Den Heijer ook met personeelstekorten. Ewout: “We concurreren op de arbeidsmarkt voor jongeren tegenwoordig met banen die minder fysieke inspanning. Maar we redden het prima.” Gelukkig maar, want bij Den Heijer wordt jaarlijks rond de 60 ton verse vis en 60 ton diepvries van over de hele wereld verhandeld en (naar wens) gefileerd, geportioneerd en verpakt. Veruit de meeste vis gaat vanuit Den Heijer naar groothandels in binnen- en buitenland. Ook lokale vishandelaren en horecachefs kopen in bij het bedrijf. Ewout: “Zij doen dan een rondje door onze verkoopruimte. Daar stallen we dagelijks kleine volumes van ons assortiment uit.”
Geen wachtende medewerkers
Achterin de verkoopruimte staat in de hoek een vacumeermachine. “Sommige klanten willen hun order gevacumeerd meenemen om de houdbaarheid van het product te verlengen, of om de vis lekvrij of geportioneerd te kunnen vervoeren,” legt Ewout uit. Vacuüm verpakken is echt een service voor de klanten, vertelt hij: “We doen het uitsluitend op verzoek. Het gaat uiteindelijk om slechts een heel klein deel van onze handel.” Toch nam dat beperkte deel tot voor kort relatief veel tijd in beslag. “De vorige vacumeermachine hebben we in 2011 gekocht, die had z’n langste tijd gehad. Bovendien moesten medewerkers steeds wachten tot de machine klaar was om de volgende set te kunnen voorbereiden. Dat is in deze tijden van personeelstekort het laatste wat je wil,” aldus Ewout. Hij trok aan de bel bij Delmo. Het bedrijf heeft alle machines en technische know-how in huis om de productie bij kleine en (middel)grote foodproducenten efficiënter, sneller en makkelijker te maken. Jan de Bree van Delmo raadde Ewout een dubbelkamer-vacumeermachine van Lexovac aan. Hij licht toe: “Terwijl de machine de ene set vacumeert, vul je de ruimte ernaast alvast met de andere set. Zo kun je achter elkaar doorwerken. Deze machine verwerkt wel 72 kilo per uur per portie van 100 gram. Ook is de machine goed bestand tegen water en zout; essentieel in deze sector. En de vacumeerkracht kan naar wens ingesteld worden, zoals op de structuur van de vis. Die optie staat in het softwareprogramma dat we ontwikkeld hebben voor deze machine.” Ewout: “Dat werkt top. We zijn hier een beetje van de categorie: set & forget, dus het moet allemaal hufterproof zijn.”
Terwijl de machine de ene set vacumeert, vul je de ruimte ernaast alvast met de andere set.
Een ander pluspunt is de externe pomp, die staat nu in een separate ruimte. “Dat scheelt lawaai in de werkruimte en reguleert de energie beter; het voorkomt dat de pomp de gekoelde ruimte opwarmt,” aldus Jan. “Die eigenschap stond vooraf niet op ons wensenlijstje, maar sluit perfect aan bij onze behoeftes.” reageert Ewout. Hij is erg te spreken over het advies-op-maat van Delmo. “Eigenlijk wist Jan beter wat we nodig hadden dan wijzelf.” Ook over de samenwerking is hij meer dan tevreden: “Het hele proces is snel en soepel verlopen. Nu alles loopt, is er weinig contact; een heel goed teken!”
Dit is een artikel uit het Vismagazine 3-2025. Het thema van dit nummer is Haring. Abonnees kunnen alle artikelen ook online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af.