Bij Visgilde Foppen wordt met zorg verpakt

BEDRIJFSINFORMATIE | Traditie en innovatie gaan hand in hand bij Visgilde Foppen in Putten. Om de kwaliteit van de vis te waarborgen, worden eersteklas verpakkingen van Delmo gebruikt – die er ook nog eens prachtig uitzien.
Het was een jaar of vijf geleden – net voor corona – dat visdetaillist Jörgen Schuurman ineens dagelijks pizzabezorgers voorbij zag komen. “Er was een nieuwe pizzeria hier in het dorp gekomen, inclusief bezorgdienst. Dat kunnen wij ook, dacht ik. Dus hebben we een webwinkel opgetuigd en heel hard van de daken geroepen dat klanten ook aan huis kunnen laten bezorgen. Het is een groot succes”, vertelt Jörgen. Samen met zijn vrouw Sandra en dochters Ilse en Lise runt hij Visgilde Foppen in het Veluwse Putten.
Met de webshop en bezorgdienst liep de ondernemersfamilie op de troepen vooruit. Die vooruitstrevende houding typeert hen. “Soms zijn we ook wel iets té vernieuwend, hoor. We hebben weleens een poké bowl in het assortiment gehad, maar dat bleek nog te vroeg voor de Puttenaren”, aldus Jörgen.
Gepersonaliseerde verpakking
Voor de bezorgdienst is de verpakking natuurlijk essentieel. Jörgen: “Die moet er mooi uitzien, bij voorkeur duurzaam zijn maar bovenal de kwaliteit van het product niet aantasten. Daarom doe ik altijd een testje als ik een nieuwe verpakking op het oog heb. Hoe ligt een haring er bijvoorbeeld bij als-ie een of twee uur in een bakje zit? Haring is sowieso een van onze topproducten, dus de kwaliteit moet, óók in een verpakking, dik in orde blijven.” Een andere hardloper van Visgilde Foppen is de kibbeling, bereid volgens familierecept. Jörgen licht een tipje van de sluier op: “We doen er een paneerjasje omheen in plaats van een beslag met bloem. Dat maakt de kibbeling wat lichter. Het is een uitvinding van mijn schoonvader, onze klanten zijn er dol op.”
Alle verpakkingen komen van Delmo Groothandel. “Een paar jaar geleden zijn we overgestapt van een andere leverancier. We waren niet helemaal tevreden en Delmo heeft een enorm uitgebreid assortiment aan verpakkingen,” aldus Jörgen. Hij is al sinds 2003 lid van Visgilde, een collectief van twintig visdetaillisten die samen optrekken, onder meer bij de keuze voor leveranciers. Delmo ontwikkelde voor deze detaillisten verpakkingen en andere materialen met het logo van Visgilde erop, zowel standaard als gepersonaliseerde verpakkingen.
De drievak-cups, tapastrays en klikschalen vliegen de deur uit
Jörgen maakt gebruik van de standaard verpakkingen met het Visgildelogo, onder andere papieren en plastic draagtassen, hemdtassen, servetten en een aantal soorten bakjes met logo. Voor de bakjes waar de kibbeling in gaat, is Jörgen overgestapt van plastic naar het duurzamere kraft. “We moesten natuurlijk van het plastic af. We hebben een paar opties getest en bekeken, en deze kwamen als beste én mooiste uit de bus.”
Hans van Eeden Petersman, vertegenwoordiger van Delmo, vult aan: “We hebben ook bakjes van suikerriet in ons assortiment. Die zijn gemaakt van restproducten uit de suikerindustrie. Duurzaam materiaal dus, dat ook een natuurlijke uitstraling heeft.” Hans komt nu een kleine vijf jaar bij Visgilde Foppen over de vloer. “Een prachtig familiebedrijf”, vindt hij.
Jörgen: “De grootvader van mijn vrouw heeft het bedrijf bijna honderd jaar geleden opgezet. Hij startte in 1928 met het venten van vis.” Jörgen en zijn vrouw Sandra zijn dus de derde generatie. Op termijn willen de dochters de zaak overnemen. “Nu het zwart op wit staat, kunnen ze niet meer terug”, lacht Jörgen. Hij is enthousiast over de samenwerking met Delmo. “De service is top. Hoe ze het voor elkaar krijgen – ik heb geen idee, maar dat hebben ze goed geregeld.”
Gemiste kans
Een andere verpakking waar Jörgen erg blij mee is, is de drievaks-cup. Hij vult ze met makreel-Americain, krabsalade en zalmsalade. “Echt een hit is dat.” Hans reageert: “Best bijzonder, want bij andere visdetaillisten is dit type bakje niet bijzonder in trek.” Daar snapt Jörgen niks van: “Echt een gemiste kans, bij ons vliegen ze de deur uit.” Straks met de feestdagen komen deze bakjes weer veel op tafel bij zijn klanten. Net als de zwarte tapastrays met zes vakjes naast elkaar en transparant deksel. Ook de klikschalen, de zwarte cateringschalen (tevens met transparante deksels), zijn geliefd tijdens de feestdagen. “Voorheen gebruikten we daarvoor een doos, maar deze met deksels zijn veel mooier en handiger voor ons en de klanten.”
Delmo brengt jaarlijks een brochure uit gericht op de feestdagen, met alle verpakkingen die goed van pas kunnen komen in de decembermaand. “Denk aan vacuümverpakkingen – extra handig als er vooruit gewerkt moet worden – en feestelijke tassen waar detaillisten mee kunnen uitpakken. Bij de selectie van de tassen en ander feestelijk verpakkingsmateriaal hebben we echt de focus gelegd op unieke uitstraling en gepersonaliseerde verpakkingen”, vertelt Hans. Alle klanten krijgen de folder toegestuurd of persoonlijk overhandigd door de buitendienst van Delmo.
Behalve de uitstraling zijn de vereisten voor het verpakken van voeding natuurlijk ook van belang. De wet- en regelgeving verandert geregeld. Jörgen: “Gelukkig hoef ik dat niet precies bij te houden – ik vertrouw blindelings op Delmo.”
Tilburg, Groningen en Gouda
088-8543800
info@delmo.nl
delmo.nl