Vliegende start voor VAN VIS

1 augustus 2022 Edwin Rensen
Stan van Lieshout, eigenaar van VAN VIS.

Hij opende een viswinkel in coronatijd en die gok pakt voor Stan van Lieshout, eigenaar van VAN VIS in het Brabantse Nuenen, goed uit. “Mensen gingen het thuis gezellig maken en daarvan profiteerden wij.” Hij verkoopt veel Noordzeevis.

Foto's: Peter Roek

Stan van Lieshout is nu anderhalf jaar ondernemer in Nuenen. Zijn zaak VAN VIS slaat aan, kan rustig gesteld worden. Inclusief klandizie uit omliggende plaatsen als Eindhoven, Helmond, Aarle Rixtel, Son en Breugel en Lieshout gaat het boven verwachting in het bijna 25.000 zielen tellende Nuenen. De Brabander, die één concurrent in het dorp heeft, timmert flink aan de weg met onder meer de verkoop van Noordzeevis.

Pieterman

Noordzeevissen zoals tongschar, rode poon, grauwe poon, mul, dorade, wijting, bot, tarbot, heek en griet staan volgens Stichting Noordzeevis uit Scheveningen niet vaak op de menukaart. Stan van Lieshout is een van de ondernemers in ons land die hierin verandering probeert te brengen. Hij kan zich goed vinden in de doelstelling van de stichting die is opgericht om Noordzeevis te promoten. De 40-jarige ondernemer vindt het van belang dat de vis die hij verkoopt uit de buurt komt en duurzaam gevangen is. Daarom verkoopt hij sinds een half jaar bijvoorbeeld pieterman. “De vis is relatief goedkoop, tussen de 10 en 15 euro voor een kilo. Als je dat vergelijkt met zalm, waar momenteel zo’n 40 euro per kilo wordt neergeteld is het logisch dat consumenten in economisch zware tijden kiezen voor wat goedkoper en toch kwalitatief prima vis.”

Pieterman komt voor in de Noordzee, wordt 10 tot 18 centimeter lang en graaft zich in de zeebodem in. Alleen de giftige stekels komen boven de bodem uit. Van Lieshout: “Die knippen wij er bij levering direct af. Het valt op dat consumenten ervoor terugkomen als ze de vis eenmaal gehad hebben. Pieterman is zacht van smaak, en omdat ik het zelf heerlijk vind, verkoopt het ook gemakkelijker.” Ook schelvis doet het goed in de Nuenense speciaalzaak. “Heel erg vergelijkbaar met kabeljauw, alleen iets steviger van structuur en smaakvoller”, vindt hij. De Nederlandse vloot vist traditioneel gezien weinig op schelvis, al wordt deze de laatste jaren wat meer gezien op de afslagen. Schelvis wordt ook wel beschouwd als de ‘grotere broer van de wijting’, en is in ons land nog maar matig populair. “Maar het begint nu echt wel aan te slaan, merk ik”, zegt Stan van Lieshout. Hij verkoopt ook wijting, poon en Noordzeetong.

‘Pieterman is zacht van smaak, en omdat ik het zelf heerlijk vind, verkoopt het ook gemakkelijker.’

Nederland is een kustland met de Noordzee als achtertuin. “Daar mag ook in de winkel best aandacht voor zijn. Ik kies voor duurzame, wilde en gekweekte vis die op verantwoorde manier is gevangen”, stelt de ondernemer. Hij is er niet op tegen dat Nederland vissoorten zoals zalm, tonijn, tilapia en pangasius importeert, maar beter rondkijken in eigen omgeving spreekt hem wel aan. Het Nederlands Visbureau is ook van mening dat de Noordzeevis vooral in eigen land niet altijd de waardering krijgt die het verdient. Gezien de stijgende vraag naar streekproducten is het tijd om daar verandering in de brengen middels collectieve promotie, vindt het Visbureau.

Seizoensvis

 

Pieterman_foto Peter Roek

Sinds een half jaar verkoopt Stan van Lieshout pieterman.

Stan van Lieshout juicht het alleen maar toe. “Er is voldoende vis in de Noordzee voorradig en in Europa wordt goed omgegaan met de visquota. Dat is in Azië bijvoorbeeld veel minder het geval. Aan de ene kant ben ik blij met de Europese regelgeving, waardoor de klant erop kan vertrouwen dat er kwaliteit en duurzaam gevangen vis in de vitrine ligt. Aan de andere kant kan Europese regelgeving ook doorslaan, zoals we zien met de pulsvisserij.” Stan van Lieshout verkoopt voornamelijk seizoensvis, zoals bijvoorbeeld Skrei, een kabeljauw die leeft in de Barentszzee en van januari tot april wordt verkocht. De ondernemer hecht ook aan de keurmerken MSC en ASC, en schaal- en schelpdieren zijn in het assortiment vertegenwoordigd met onder meer Ierse Oysri, Franse Gillardeau, de Geay en Zeeuwse oesters.

Nuenenaar Van Lieshout, die het grootste deel van zijn leven in het dorp woonde en ook in de horeca- en de evenementenbranche werkte, wilde altijd al een eigen onderneming starten. Middenin coronatijd nam hij de gok. Hij koos bij de inrichting voor lokale ondernemers, die hij goed kent uit zijn zorgvuldig opgebouwde Brabantse netwerk. Het pand moest helemaal gestript worden en opnieuw ingericht. Het projectteam ging in september 2020 van start, en in zes weken was de winkel aan Parkhof 8 klaar.

Koeling

VAN VIS_foto Peter Roek_2

Stan van Lieshout bij de koeling waar de vis gecontroleerd bevochtigd wordt.

Alleen voor de koeling nam hij een gespecialiseerd bedrijf in handen: Smeva Koeling uit Valkenswaard. “Het bedrijf zorgde voor de koelingen en de open vitrine, met dry misting. Met gecontroleerde bevochtiging van de vis blijven deze producten langer vers. En het droogt niet uit”, verklaart Van Lieshout, die drie medewerkers in dienst heeft, die niet uit de vishandel komen. “Ik wilde ze graag zelf opleiden en nu na anderhalf jaar ben ik tevreden over hoe dat is verlopen.” Het team van VAN VIS begroet in de winkel een heel divers publiek. Van Jan met de Pet die een gerookt visje bestelt, tot de wat meer bemiddelde klant die gaat voor de luxere specialiteiten als de huisgemaakte zalm-asperge soep of een vers bereide Poké Bowl met sojasaus. “Het gemiddelde bestedingsniveau in deze regio ligt wel wat hoger en daarom kunnen wij ook de wat luxere vis en maaltijden in de vitrine leggen”, verklaart Van Lieshout. Hij laat zijn verse vis dagelijks aanleveren door drie visleveranciers: FixFish, Brand Seafood en Fishpartners.

Dure inkoop

VAN VIS_foto Peter Roek_3

Stan van Lieshout leidt zijn medewerkers zelf op.

Stan van Lieshout merkt dat de inkoopprijzen de pan uitrijzen op dit moment. “De visbak­olie is erg duur, mede door de oorlog in Oekraïne staan voorraden onder druk. Maar ook verpakkingsmateriaal dat aan steeds meer duurzaamheidseisen voldoet, kost erg veel. Daarnaast kom je nog niet helemaal onder plastic uit, en daarbij ben je weer afhankelijk van de hoge olieprijzen. Die hogere kosten wil ik niet een-op-een doorrekenen aan de klant. Dat is een continu spanningsveld. De bruto marge moet namelijk niet te snel naar beneden gaan in mijn situatie. Ik heb als starter immers nog hoge aflossingskosten en bovendien zijn de energieprijzen erg hoog.”

Het is dus af en toe wikken en wegen voor de ondernemer, die een deel van zijn visspecialiteiten ook verkoopt via de Plus-supermarkt in Mierlo. Hij merkt dat de consument anno 2022 vaak kiest voor gemak en ook gezondheid. “We verkopen veel Poké Bowls met onder meer rauwe vis, zoals zalm en tonijn. Maar ook voor onze huisgemaakte lasagne en paella weten de klanten ons te vinden.” VAN VIS levert behalve aan particulieren, ook aan horeca, instellingen en bedrijven en kan catering en bedrijfslunches verzorgen. 

Dit is een artikel uit Vismagazine 5-2022. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?