Viswagen met foodtruckbeleving

2 februari 2021 Erik Kruisselbrink

De aquablauwe kleur en de bamboestructuur in het plafond en de zeilen van de wagen zijn geïnspireerd op de tropische oorden (foto: Henk Riswick).

Kirsten Koelewijn (29) is gek op vis, foodtruckfestivals en vakanties in verre oorden. Dat komt allemaal samen in haar ambulante vishandel waar ze er elke dag een feestje van maakt voor haar team en klanten. Naast de gangbare vissoorten, vindt ze het een uitdaging om exotische vis te verkopen. “Hiervoor werkte ik voor een werkgever en ik dacht: dat kan ik zelf óók.”

Ze is de koning te rijk. Kirsten Koelewijn nam in augustus van het vorige jaar een gloednieuwe verkoopwagen in ­gebruik. Een opvallende verschijning met een azuurblauwe kleur die onmiddellijk aan een tropische zee doet denken. Tijdens een vakantie op Bali vielen voor de Spakenburgse dan ook de laatste puzzelstukjes voor het ontwerp van de wagen op hun plaats. Koelewijn houdt van vis, foodtruckfestivals en vakanties in verre oorden. Dat is terug te zien in details van de nieuwe verkoopwagen. Wat te denken van een bamboestructuur in het plafond en in de zeilen, en een schubbenmotief over de gehele achterwand van de wagen. “Ik sta in de Betuwe, waar altijd veel vakantiegangers zijn, en in Bloemendaal, dicht bij het strand. Op beide plekken is het altijd een beetje vakantie.” De inspiratie voor de matzwarte vitrine deed ze op tijdens een van de vele foodtruckfestivals, die ze graag bezoekt.

Voor het design van de wagen, die van de grond af werd opgebouwd, klikte het helemaal met styliste Melissa van Meyn Design. “Ook een Spakenburgse, dus zij weet precies hoe een viswagen eruit ziet. Met haar kon ik heel goed sparren.” De nieuwe wagen moest een combinatie uitstralen van vishandel en streetfood. Daarom was een grillpan een vereiste. “Bovendien krijg je daar actie mee in de wagen dat is goed voor de beleving en verkoop.”

Gerechten verzinnen

Kirsten Koelewijn_foto: Henk Riswick_2

Na een aantal jaren in dienst dacht Kirsten Koelewijn: “Dat kan ik zelf óók” (foto: Henk Riswick).

Qua assortiment is de eigenaresse van Kirsten Koelewijn Vishandel een andere weg ingeslagen dan de traditionele ambulante vishandel. Zowel qua uitstraling als producten. “Ik ben meteen lekkere gerechten gaan verzinnen.” Zo verkoopt ze bijvoorbeeld tataki: geflambeerde verse vis. “Een soort van sashimi. Met een Japanse sesamsaus met daarbij wakame-salade.”

In het assortiment zitten verder pasta met spinazie en zalm, witlof met kabeljauw, maar ook dagverse sushi en loempia’s, zalmrollades, wraps en ovenmaaltijden. “Een aantal jaren geleden kochten mensen vooral verse vis, waar ze zelfs iets bij kookten. De tijden zijn veranderd. Drukke tweeverdieners hebben het liefst een kant-en-klare maaltijd. Maar dan wel gezond en huisgemaakt zoals ik het zelf ook graag wil. Ik kook al zoveel jaar met liefde en met mijn passie voor vis, is het ontzettend leuk om met klanten mijn lievelingsrecepten te delen. Die heb ik van mijn moeder gekregen, zelf bedacht of op een foodtruckfestival opgedaan.”

Klanten plaatsen regelmatig leuke reacties op Facebook als ze deze recepten thuis hebben klaargemaakt. “Dat koken heb ik van mijn ouders Zij kookten elke dag de lekkerste ‘restaurantwaardige’ maaltijden. Bizar hoeveel smaken en combinaties op verschillende manieren ik heb leren eten. Daar ben ik erg dankbaar voor. En ja, de zondag was qua eten altijd genieten. Net dat beetje extra. Heerlijk.”

Exoten

Kirsten Koelewijn_foto: Henk Riswick_3

De inspiratie voor de zwarte vitrine kreeg Kirsten Koelewijn bij foodfestivals (foto: Henk Riswick).

Het bereiden van de gerechten gebeurt in een nieuwe hal, die Koelewijn vorig jaar betrok. Daarin bevinden zich een koelcel, de opslag en de keuken en de wagen kan hier binnen staan. Naast de twee medewerkers in de keuken, staan er afwisselend twee, drie en soms wel vier in de verkoopwagen. “We hebben een enthousiast team van allemaal vrouwen, waarmee we drie dagen in de week lekkere dingen maken. Zij komen zelf met ideeën.”

Sinds de ingebruikname van de nieuwe wagen, is de ambulante visverkoopster begonnen met exoten. “Een leverancier (Muys Seafood in Spakenburg, red.) vroeg of ik daar belangstelling voor had. Zo verkoop ik wel eens red snapper, een papegaaivis of een mahi mahi. Leuk om uit te proberen. Ik ben veel op vakantie geweest in Azië en Curaçao. Ik hou van bijzondere vissoorten en vind het een uitdaging om ze te verkopen omdat je ze niet vaak ziet.” Daarnaast vindt Koelewijn het ‘onwijs gaaf’ om een grote Noordzee heilbot of kabeljauw van 11 kilo te fileren. Haar publiek is breed. “Je merkt dat ze nieuwsgierig zijn en het willen proberen. Met natuurlijk een recept erbij. Ik eet bijna alle soorten vis en zo ook alles wat in mijn vitrine ligt. Zo weet ik welke recepten lekker zijn om te maken en wat je met vis kunt doen. Thuis experimenteer ik vaak met dezelfde vis op verschillende manieren. Ontzettend leuk om te doen.”

Social media

Kirsten Koelewijn_foto: Henk Riswick_4

Op een standplaats bouw je zo’n band op met klanten dat ze je rustig hun hele levensverhaal vertellen, vindt Kirsten Koelewijn (foto: Henk Riswick).

De onderneemster maakt actief gebruik van social media om voor reuring te zorgen en haar bijzondere producten onder de aandacht te brengen. “Sinds ik de nieuwe wagen heb, maak ik gebruik van een online platform dat voor meerdere ambulante vishandelaars werkt. Het is een fris en hip concept en ziet er leuk uit. Ik plaatste eerst zelf van alles, maar ieder zijn vak. Zij kunnen mij hiermee helpen en ik kan verder met waar ik goed in ben. Nu wordt er voor mij iedere week iets nieuws op Facebook en Instagram geplaatst. Dat kan een video zijn met een kok die een gerecht met vis bereidt, een grappig filmpje of foto’s van een mooi product of mijn eigen verkoopwagen.”

Door actief gebruik van social media heeft Koelewijn een breed publiek. “Dat varieert van opa’s en oma’s met hun kleinkinderen, tot jonge gezinnen en 14-jarigen die na een hockeywedstrijd met zijn allen een bakje kibbeling komen eten.”

Lang traject

Kirsten Koelewijn_foto: Henk Riswick_5

De koeling zit in de bus, zodat deze de verkoopruimte niet in de weg zit (foto: Henk Riswick).

Haar onderneming in de ambulante handel begon voor Koelewijn in november 2015, nadat ze al vanaf jongs af aan meehielp op de markt. “Spakenburg is natuurlijk echt een vissersdorp en je werkt hier ‘in de vis’, ‘in het brood’ of ‘in het banket’. Ik begon op mijn vijftiende in de vis. Eerst in de afwas en vervolgens ging ik mee naar de markt. Met vis werken, heeft mij altijd gefascineerd. Van het verkopen van een vers en mooi product tot het fileren en bewerken van de vis. Daarnaast het adviseren qua bereidingswijze of een leuk recept delen met de klanten.

Het vroege opstaan vond ik totaal niet erg en het harde werken heerlijk. De gezelligheid van alle marktkooplui in de vroege morgen tot het einde van de dag. Nooit chagrijnig en altijd vrolijk. Heerlijk  buiten staan in verschillende weersomstandigheden. Van een heerlijke zomerse lentedag tot een ijskoude dag met sneeuw en een ijzige wind, we doen het allemaal. Voor mij persoonlijk is het belangrijkste: jezelf kunnen en blijven zijn. Niks is te gek. Je creëert verder een leuke klantenkring en beleeft de gekste dingen. Elke dag heb ik wel een verhaal als ik thuiskom. Als ik er dan aan denk, moet ik al lachen.”

Lekker druk

Kirsten Koelewijn_foto: Henk Riswick_6

In de versgemaakte maaltijden kan de ­onderneemster haar culinaire ei kwijt (foto: Henk Riswick).

De drive om voor zichzelf te beginnen, had Koelwijn al een tijdje. “Ik wist dat als ik dat zou doen, ik voor een standplek zou kiezen. De markt is een vak apart en vaak erg groot opgezet en met veel personeel. Er zijn genoeg visboeren die op een zaterdag gemiddeld veertien mensen personen in dienst hebben. Dat was voor mij geldtechnisch niet haalbaar dus heb ik me daar nooit op gefocust. Nu ik mijn bedrijf al vijf jaar aan het opbouwen ben, heb ik het lekker druk en ik sta nooit stil. Al mijn dromen en passie kan ik erin kwijt. Heerlijk om te doen. Ik ben vooral dankbaar dat onze klanten zien dat we liefde voor het vak hebben. We streven naar kwaliteit en diversiteit; want er is zoveel onder water.”

Bewust met plastic

Kirsten Koelewijn_foto: Henk Riswick_7

Om met de tijd mee te gaan, worden vooral duurzame verpakkings­materialen gebruikt (foto: Henk Riswick).

Om in te spelen op de duurzaamheidstrend, is 80 procent van alle verpakkingen van Kirsten Koelewijn Vishandel biologisch afbreekbaar. “Onze verse vis verpakken we in papieren ‘enveloppen’ met daarin een coating die niet gaat lekken. Onze kibbelingenbakjes zijn van rietsuiker, de vorkjes van hout en onze inpakzakken en -tassen van papier. De mensen zien dat we bewust bezig zijn met plastic. Wij krijgen hier leuke reacties op.”

Altijd op de hoogte blijven?