Het jaarlijks terugkerend Noordzeevis festival VISSCH vond begin oktober voor de zesde keer traditiegetrouw plaats in het hart van de Scheveningse visserij, de visafslag. De schouwruimte van de afslag was omgetoverd tot festivalterrein met hippe foodtrucks, warme haardvuurtjes, harbour jazz, vistafels en ‘vissige’ aankleding. Naast veel te eten was er ook van alles te doen, en dit keer speciaal voor kinderen.
Tijdens VISSCH waren er in de visafslag kookworkshops, fileerdemo’s en tastings. Bij uitstek de plek voor visliefhebbers om vis uit eigen zee te proeven, te beleven en om geïnspireerd te raken. Niet alleen voor volwassenen was het een leuke plek, ook voor de jeugd was er een boel te doen. De organisatie van VISSCH heeft samen met Stichting Noordzeevis uit Scheveningen de handen ineengeslagen om dit jaar ook de jeugd en jongeren te enthousiasmeren voor Noordzeevis.
Kookwedstrijd
Paul Einerhand laat kinderen een kabeljauw zien (foto: Noordzeevis uit Scheveningen).
Onder leiding van chef-kok Robert Siedenburg gingen kinderen op vrijdag vis fileren en vervolgens ook bereiden. Aansluitend aan de opening door de voorzitter van VISSCH, Heino Walbroek, startte een kookwedstrijd voor jongeren. Hieraan deden hobbykoks, foodbloggers en studenten van het ROC Mondriaan mee. Student Kevin sleepte de eerste prijs binnen en scoorde met zijn recept een plek in het volgende kookboek van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen.
Vissticks maken
Naast de kookwedstrijd werd er op zondag een kinderprogramma verzorgd door Stichting Noordzeevis uit Scheveningen. Gedurende de dag konden kinderen kleurplaten van Noordzeevissen inkleuren, kregen zij uitleg over vis uit de Noordzee, was er een visspel en konden zij zelf vissticks maken. Deze vissticks werden gemaakt van een onbekendere Noordzeevis, namelijk wijting. In de tijd dat de vissticks in de oven zaten maakten de kinderen hun eigen sausjes volgens een simpel maar smakelijk recept. Het smaakte de kinderen goed.
Noordzeevis uit Scheveningen
Stichting Noordzeevis uit Scheveningen zet zich in om de vis uit de Noordzee geliefd te maken in de gehele keten; van visser tot consument. Het doel is om veel meer mensen te laten genieten van de lokale, lekkere en gezonde vissen die de Noordzee te bieden heeft. De stichting heeft inmiddels vijftig ambassadeurs, allen onder-nemers van op of rond Scheveningen met liefde voor Noordzeevis.
Zie ook: www.noordzeevisuitscheveningen.nl.