Sinds hij negen jaar geleden begon, biedt Willem Bruin zijn klanten maaltijden en kant-en-klaar-producten. “De meeste omzet zit in de haring, kibbeling en gebakken vis, maar met deze extra’s onderscheid ik me van de collega’s.”
Willem Bruin (27) is al negen jaar onderweg als ambulant vishandelaar. Hij startte al op zijn 18e als zelfstandig ondernemer. “Ik had altijd al wat met vis. Dat is denk ik gekomen doordat mijn vader uit Scheveningen kwam. Mijn opa bakte ook altijd een visje als we op bezoek kwamen.” Daarnaast waren er ook al enkele familieleden actief in de ambulante handel. “Wij zitten hier (Poederoijen in de Bommelerwaard, red.) in een plantenstreek en ik ging altijd al met mijn oom mee op zaterdag naar de markt.”
Met die bagage in zijn rugzak klinkt een carrière in de ambulante vishandel voor Bruin niet helemaal onlogisch. “Toen ik na de middelbare school niet goed wist wat ik wilde, zag ik een vacature hangen voor medewerker in een viskraam. Bij Struik in Werkendam. Daar heb ik 2,5 jaar voor gewerkt. Door wat verschuivingen binnen het bedrijf kwam er een wagen vrij die ik kon overnemen. Ik was toen pas 18 jaar, maar dat zag ik niet als een probleem. Ik kon beginnen dankzij financiële hulp van mijn vader.” Om zich verder in het vak te bekwamen volgde Bruin naast zijn werk nog de opleiding verkoopmedewerker bij SVO in Best. Maar hij leerde het vak vooral in de praktijk. “Ik ben niet zo van de schoolbanken. Ik leer liever door veel zelfonderzoek te doen.”
Bruin ging na de overname eerst nog een jaar met de oude wagen van Struik rond. Die begon toen echter zoveel mankementen te vertonen dat het tijd werd voor een nieuwe wagen. “Bij BK stond een nieuwe standaard getrokken wagen die ik heb gekocht. En een bus erbij. Die wagen was vijf meter lang en in de standaardkleuren van toen, blauw en wit. Maar als je dan een aantal jaren bezig bent, weet je precies hoe jij de uitstraling van jouw wagen wilt hebben. Daarom heb ik een nieuwe wagen gekocht bij BK. Met hen had ik altijd al goed contact en ze bouwen netjes”, aldus de Gelderse ondernemer. Sinds begin van dit jaar gaat hij met de nieuwe verkoopwagen op pad.
Opvallende wagen
De nieuwe wagen is met zeven meter een stuk langer dan de vorige (foto: Herbert Wiggerman).
Bruin heeft nu een hele opvallende wagen, in kleuren die je nooit echt ziet bij een verkoopwagen voor vis. De twee kleuren zijn namelijk bruin en blauw. Dat lijkt niet echt een voor de hand liggende kleurcombinatie, maar het eindresultaat is uitermate geslaagd. De combinatie is consequent doorgevoerd in alle details. Bruin vertelt dat de kleurcombinatie voor BK ook niet alledaags was, maar hij zette toch door. Hij wilde per se de kleur bruin, verwijzend naar zijn eigen naam en als je wagen eenmaal gezien hebt, vergeet je hem nooit meer. Ook een kwestie van onderscheiden van de concullega’s.
De nieuwe wagen is met zeven meter - de vorige was vijf - ook een stuk groter qua presentatieruimte. In de wagen heeft Bruin veel bakcapaciteit met twee Smitto pannen van 70 centimeter en een van 45 centimeter. Daarnaast heeft hij veel koel- en vriesruimte aan boord, maar verder geen bijzondere dingen. “Het ging mij bij de nieuwe wagen vooral om de presentatieruimte en de uitstraling. Ik hoef ook niet per se een steamer aan boord, want daar doe ik niet veel mee.”
Klanten zetten de auto bijna onder de klep om snel hun bestelling te kunnen doen
Extra omzet
Kant-en-klaar-producten zorgen volgens Willem Bruin voor extra omzet naast de haring of de kibbeling (foto: Herbert Wiggerman).
De hardlopers zijn ook bij Bruin vooral klassiekers als haring, kibbeling, gebakken en verse vis. Exclusieve vissoorten of schaal- en schelpdieren heeft hij niet in het aanbod. “Ik sta vooral in kleine dorpen en daar verkoop je geen kreeft, om maar wat te noemen.” Maaltijden als ovenschotels en roerbakschotels verkoopt hij wel goed, net als andere kant-en-klaar-producten zoals salades en carpaccio. “Dat zag je nog niet zoveel toen ik tien jaar geleden begon, maar het is steeds belangrijker geworden. Ook voor de omzet, klanten nemen dan toch gauw voor 6 of 7 euro extra mee. Want het is én én. Bij Struik hadden ze ook een winkel en daar heb ik het maken van maaltijden goed kunnen leren. Het is toch iets om je mee te onderscheiden.”
Jezelf onderscheiden is volgens Bruin ook belangrijk als je op standplaatsen staat. “Je staat dan wel alleen, maar een dorp verderop staat weer een collega. En de mensen nemen de maaltijden als extra mee. Niet in plaats van, maar samen mét de kibbeling of de gebakken vis. Dat wordt door visboeren wel eens onderschat. Zij denken dat ze het alleen maar kunnen verdienen met de hardlopers. Maar dit is extra omzet.”
Werkplaats aan huis
De bijzondere combinatie van blauw en bruin is in het hele design van de wagen doorgetrokken (foto: Herbert Wiggerman).
Die kant-en-klaar-producten maakt Bruin allemaal in de werkplaats bij zijn huis. “Daar heb ik de wagen staan en de koeler en vriezer. Ik word drie dagen per week beleverd door Koelewijn. Leveranciers kunnen zelf naar binnen zonder dat ik daarbij hoef te zijn. Ik koop alles bij Koelewijn.”
Toen hij in de eerste week van januari zijn nieuwe wagen in gebruik nam, nam hij ook een extra vaste kracht aan. Bruin heeft nu twee mensen vast in dienst, los van de parttimers die op zaterdag bijspringen. “Om alles goed op poten te zetten en de vitrine netjes te houden, heb je echt iemand extra nodig.”
Bruin heeft alleen standplaatsen en geen markten. Maar die keuze was niet heel bewust. “Als je pas begint, zijn de meeste weekmarkten wel vergeven. En van de vorige eigenaar kon ik vier plekken overnemen."
Standplaats of markt
Willem Bruin wordt vandaag ondersteund door parttimer Martin Dekker en fulltimer Jolijn de Boef (foto: Herbert Wiggerman).
Op dinsdag staat Bruin in Noordeloos en Streefkerk en op zaterdag in Wijk bij Duurstede. "Inmiddels ben ik op donderdag van standplaats gewisseld naar een betere plek (Brunssum-Noord). Alleen de woensdag (Bruchem) en de vrijdag (Aalst en Nederhemert) heb ik zelf erbij moeten zoeken.”
Het grote verschil qua publiek op een standplaats of markt is volgens Bruin dat je op een standplaats ‘de snelle klant’ hebt, terwijl je op een markt meer ‘de shopper’ ziet. “Op een markt moet je ook meerdere soorten verse vis aanbieden. Ik heb op standplaatsen tussen 16.00 en 18.00 uur klanten die bij wijze van spreken de auto onder de klep zetten om snel hun bestelling te kunnen doen. Even snel de boodschappen in de supermarkt doen en dan de vis mee naar huis.”
Bijna op alle plekken profiteert Bruin van supermarkten in de buurt. Alleen op vrijdag staat Bruin-Vis niet bij een supermarkt. “Dan sta ik midden in een veld bij een tankstation. Maar wel in het middel van vier dorpen en dat loopt heel goed. Het is bovendien ook nog eens maar tien minuten van mijn huis.”
Leveranciers
Verkoopwagen: BK Market Trailers
Vis, sauzen en olie: Koelewijn
Bakwand: Smitto
Alles duurder
Bruin-Vis wordt iedere week drie keer beleverd met verse vis (foto: Herbert Wiggerman).
Met zijn nieuwe wagen wil Bruin eerst een paar jaar vooruit, voordat hij nieuwe ideeën in de praktijk wil gaan brengen. “Ik weet niet wat ik over tien jaar doe, maar eerst ga ik hier maar eens mee verder.” Bruin ziet de toekomst van zijn bedrijf zonnig tegemoet. Ook gezien de goede jaren die – vanwege de sluiting van de horeca – bijna alle ambulante vishandelaren tijdens COVID hebben gehad. Maar hij maakt zich ook wel zorgen. “Vooral omdat alles duurder wordt. Ik hoop dan ook maar dat in de toekomst ook alles goed blijft gaan. Want vis is op zich al een behoorlijk duur product en Jan Modaal moet het natuurlijk wel kunnen blijven betalen.”
Dit is een artikel uit Vismagazine 3-2022. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine.
|