Visgilde verder als vereniging
Het Visgilde telt momenteel 19 leden. Deze viswinkels zitten door het hele land (foto: Henk Riswick).
Na een paar roerige jaren, kijkt het Visgilde weer positief vooruit. De 19 zelfstandige viswinkeliers werken nu samen in een vereniging. Samen verder bouwen aan een sterk kwaliteitsmerk waar verse vis hoog in het vaandel staat en groeien naar meer slagkracht met 25 leden, is de ambitie volgens voorzitter Kees Sloot.
Op haar hoogtepunt telde het Visgilde maar liefst 50 leden. Nu zijn dat er nog 19. “Achteraf gezien zijn we te hard en te snel gegroeid. De top van de organisatie werd te zwaar en te duur. Dat zorgde voor onrust. Leden stapten op; ze wilden in een kleiner verband samenwerken”, vertelt voorzitter Kees Sloot, tot 2019 was hij eigenaar van Visgilde Kees Sloot in Rotterdam. Inmiddels heeft hij deze zaak verkocht maar is hij nog steeds actief voor het Visgilde. Samen met een aantal andere ondernemers in deze club besloot hij een tijd terug dat het ‘alle hens aan dek’ was.
Wat hebben jullie ondernomen?
“Het kon echt niet langer zo. We hebben een nieuw plan gemaakt om met het Visgilde verder te gaan als vereniging. We zijn nu meer een samenwerkingsverband van zelfstandige ondernemers in plaats van een soft franchise organisatie.”
De organisatiestructuur is veranderd?
“Ja. We zijn geen BV van Visleverancier Polaris in Scheveningen meer. De rechten voor het gebruik van de naam en het beeldmerk van het Visgilde hebben we destijds samen met Versplatform gekocht van Frans Kegge van Polaris, de oprichter van het Visgilde. Inmiddels staan we ook helemaal los van Versplatform. Sinds december 2020 zijn die rechten officieel van ons.”
Artikel gaat verder onder de foto
Voorzitter Kees Sloot: “Het kon echt niet langer zo.” (foto: Kees Sloot)
Hoe verliep dat proces?
“Het was een behoorlijk pittige periode van onderhandelingen. We zijn er in geslaagd om de schulden die er waren af te lossen door een extra bijdrage aan de leden te vragen. We zijn nu schuldenvrij en kunnen weer een slag gaan maken.”
Hoe reageerden de leden?
“We hebben een enquête gehouden en daaruit blijkt dat ze positief zijn over de veranderingen. Ze gaven voor de nieuwe formule het rapportcijfer 8.”
Wat is er veranderd?
“De kosten zijn flink verlaagd. De entreefee is 1995 euro. Daarmee betaal je voor het gebruikmaken van het merk. Daarnaast is de contributie flink verlaagd: van 600 euro per maand naar 299, voor nagenoeg hetzelfde pakket van ondersteuning op het gebied van marketing, gezamenlijke uitstraling en een keer per jaar een winkelkeuring.”
Even terug naar de ontstaansgeschiedenis.. Hoe is het Visgilde begonnen?
“Frans Kegge heeft in 1998 het Visgilde opgezet. Doel was het bundelen van de krachten en het organiseren van vishandelaren. Met het Visgilde wilde hij een sterk merk neerzetten en ervoor zorgen dat visspecialisten elkaar beter maken.
In 1998 ging in Oegstgeest de eerste Visgilde-winkel van start en mijn zaak was de tweede in 1999. Dankzij Frans Kegge ontstond er een groots opgezette organisatie met twee vertegenwoordigers, een eigen marketingafdeling en winkelkeuringen in samenwerking met een hygiënebureau.”
Artikel gaat verder onder de foto
Visgilde-leden krijgen ondersteuning op marketinggebied (foto: Visgilde).
Hoe verlopen die keuringen nu?
“Elk lid krijgt jaarlijks een keuring aan de hand van een checklist. Dat gebeurt onaangekondigd en daarbij wordt er zowel naar de buitenkant als binnen gekeken naar de uitstraling, hygiëne, productpresentatie, klant-vriendelijkheid en de kwaliteit van de producten.
Wie verzorgt die keuringen?
Dat doe ik zelf. De meeste ondernemers kennen me wel maar hun medewerkers niet. Ik maak mij niet meteen bekend want ik wil ervaren hoe ze mij als klant helpen. Dan weet ik gelijk hoe het met de klantvriendelijkheid zit.”
Wat vinden leden hiervan?
“De keuring wordt gewaardeerd. Ik geef bijvoorbeeld tips om de maaltijden netjes te presenteren in schaaltjes met de naamkaartjes naar de klant toe. Sommigen moeten mijn opmerkingen even laten bezinken. Bijvoorbeeld als ik vind dat de winkelvloer niet goed schoon is. Dan krijg ik later een appje met een foto van een gepoetste vloer om te laten zien dat het weer voor elkaar is. Alle Visgilde-leden zijn stuk voor stuk goede ondernemers en met onze winkelkeuring houden we ze scherp.”
Hoe zijn de eisen ten aanzien van de uitstraling?
“Die zijn minder streng dan vroeger. Toen moesten de kleur van de tegels in de winkel en van het schort overal hetzelfde zijn. Dat hebben we nu meer losgelaten. Het is nog steeds van belang dat de aangesloten winkels een Visgilde-uitstraling hebben. Het logo met haar rood/oranje en zwarte kleur moet zichtbaar zijn op de bedrijfskleding, op de promotiematerialen zoals posters en het instoresysteem en op de winkelpui.”
Artikel gaat verder onder de foto
Aan de voorzijde moeten de winkels herkenbaar zijn door middel van het Visgilde-logo (foto: Henk Riswick).
Waarom is dat belangrijk?
“Het Visgilde is een merk waar we trots op zijn. Het staat synoniem voor een viswinkel die kwaliteit biedt en een ruim assortiment heeft met minimaal vijf soorten verse vis.”
Hoe gaan jullie nu verder?
“We willen een positief geluid laten horen. We liggen op koers en we hopen dat we kunnen groeien naar 25 zaken. Dan hebben we een aardige club om samen de kosten te verdelen en samen meer dingen te doen. We zouden dan bijvoorbeeld een mystery shopper in kunnen huren om zo onze kwaliteit nog meer te verbeteren.”
Zijn er nog meer organisaties?
“Voor ambulante handelaren is er een klein samenwerkingsverband in de regio rond Amersfoort: Fish-Nederland. Een hele leuke club die het heel goed doet. Daarnaast zijn er nog wat familiebedrijven die samenwerken.”
En de VNV?
“Dat is de brancheorganisatie. Van de ruim 1300 visspecialisten in Nederlands zijn er 450 lid. Eigenlijk zou iedere visspecialist hiervan lid moeten zijn. Waarom? Omdat ze de onderhandelingen voor de CAO voeren namens de visspecialisten en het HACCP-handboek bijwerken. Elk Visgilde-lid wordt trouwens automatisch lid van de VNV.”
Hoe komt het dat visverkopers zo weinig georganiseerd zijn?
“Dat is van oudsher altijd zo geweest; misschien moeten er meer opleidingseisen worden gesteld. Als je naar de slagers kijkt, zie je dat deze meer clubs hebben. De organisatiebereidheid bij visverkopers is niet zo groot.”
Artikel gaat verder onder de foto
Leden van het Visgilde krijgen een winkelkeuring aan de hand van een checklist (foto: Henk Riswick).
Wat is de meerwaarde van samenwerken?
“Je krijgt vanuit de vereniging ondersteuning voor gezamenlijke acties en promotiemateriaal. Een extern marketingbureau verzorgt dat voor ons. Verder is er een landelijke website en heeft iedere winkel zijn eigen site. Afgelopen jaar hebben leden er een webshop bij gekregen.”
Over corona gesproken: heeft dat invloed gehad op de vereniging?
“We waren vorig jaar net begonnen met werkgroepen voor de leden. We zouden elke drie maanden bij elkaar komen om samen in de keuken bij Smedes in Spakenburg recepten uit te werken voor de Vis van de Maand-actie. We hadden vier data gepland maar hebben er twee kunnen doen. Die avonden zijn inspirerend en een goede manier om elkaar te ontmoeten en kennis uit te wisselen.”
Hoe houden de leden nu contact?
“We hebben een app-groep voor werkgevers en bedrijfsleiders. Daarin stellen ze elkaar vragen en helpen ze elkaar. Die app ‘ontploft’ bijvoorbeeld als de Hollandse Nieuwe er weer is met vragen over prijzen en recepten. We hopen dit jaar de werkgroepen weer op te pakken. Onze leden hebben wel weer behoefte om elkaar te zien en ze hebben zo meer directe invloed bij het ontwikkelen van recepten en acties.”
Tot slot: hoe staat de visbranche er op dit moment volgens u voor?
“We zijn op de goede weg. Vroeger was je blij dat mensen bij je wilden komen werken en bracht je ze in de praktijk het vak bij. Ik zie nu dat er meer leerlingen met vakkennis zijn. In de winkels gaan medewerkers opleidingen volgen bij het SVO, bijvoorbeeld ten aanzien van verkoop. Het SVO verricht goed werk op dit gebied. Dit is goed voor de toekomst van onze branche.”