'Vis is een groeimarkt'
Als de voortekenen niet bedriegen belooft de zestiende editie van de Spakenburgse Visbeurs weer een succes te worden. Hoewel er iets minder standhouders zijn dan bij de jubileumeditie in 2022 is de beursvloer tot de laatste m2 bezet. “Vis is een groeimarkt.”
Het zal niet eenvoudig worden om de editie van 2022 te evenaren, beaamt Ruud van Diermen, voorzitter van de Spakenburgse VisVereniging (SVV) en bestuurslid van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV). Sinds de start van de Visbeurs in 1991 is Van Diermen voorzitter van het organiserend comité. Met ruim 5.000 bezoekers en 107 standhouders was 2022 een bijzondere editie. “We hadden net corona achter de rug. De sfeer onder de standhouders was heel uitbundig dat jaar. Het enthousiasme spatte van de beursvloer”, zegt Van Diermen.
Direct na corona brak een uitdagende tijd aan voor visdetaillisten, met personeelskrapte en snel stijgende grondstofprijzen. Ook de energiekosten gingen in korte tijd door het dak. Volgens Van Diermen hebben de meeste visdetaillisten die tijd goed doorstaan. “Het waren taaie jaren, maar dat overkomt iedere ondernemer om de paar jaar. Daar moet je doorheen. Inmiddels zijn de visprijzen gestabiliseerd en zijn de kosten aan de inkoopkant wat gedaald, wat de hogere personeelskosten voor een deel compenseert. Ook de energieprijzen liggen een stuk lager.”
Vliegwiel
Over de toekomst van de sector, het thema van deze Visbeurs, is Van Diermen positief. “Als de vissector liefde voor het vak blijft uitstralen, inspeelt op de omstandigheden en actuele ontwikkelingen, de bedrijfsvoering optimaliseert, creatief met het product aan de slag gaat en de samenwerking opzoekt, is er absoluut toekomst voor de sector. De Visbeurs, waar gezelligheid en een ontspannen uitwisseling met collega’s centraal staan, kan daarbij als vliegwiel fungeren.”
Koopkrachtige consumenten weten de visspeciaalzaak steeds beter te vinden, is Van Diermens ervaring. “Vooral de groep oudere consumenten kiest steeds vaker voor gemak. Denk aan kant-en-klare visgerechten, broodjes en maaltijdsalades. Bij voorkeur op een duurzame en verantwoorde wijze bereid. In onze eigen winkel (Ru-Vis in Leusden, LK) draait de verpakkingsmachine overuren. We hebben er onlangs een tweede bij geplaatst, die ook gasverpakkingen mogelijk maakt.”
Groeimarkt
Het kan geen kwaad dat visspecialisten ook eens over de grens kijken. In Zuidelijke landen is het percentage dat consumenten aan voedsel – en vis in het bijzonder – uitgeven veel hoger dan bij ons. De Scandinavische Schijf van Vijf raadt aan om niet één maar drie keer in de week vis te eten. “Vis is een groeimarkt”, zegt Van Diermen. ”Er is nog zoveel ruimte om de visconsumptie omhoog te krijgen. Los van het feit dat de retail ook veel vis verkoopt, blijft er nog altijd een grote markt over voor onze specialisten.”