Veiligheid
Vertrouwen en veiligheid vormen de basis van een effectief team. Hetzelfde geldt voor bedrijven. Kort gezegd: geen gevoel van veiligheid, geen succes. Mijn praktijk laat zien dat mensen zich niet altijd veilig voelen in hun team of bedrijf, met alle gevolgen van dien. Als je geen psychologische veiligheid ervaart, spreek je je niet uit en durf je fouten niet toe te geven. De kans is zelfs groot dat je ze verhult of, erger nog, dat je gaat liegen. Om vooruitgang te boeken is het nodig om op voet van gelijkwaardigheid en zonder schroom een stevig gesprek met elkaar te durven voeren. Zonder angst om het met elkaar oneens te zijn. Zonder dat je hoeft na te denken over mogelijke negatieve gevolgen, nu of in de toekomst. Heb je die angst wel, dan neemt je betrokkenheid af en doe je eenvoudig wat de werkgever van je vraagt of je opdraagt. Grote kans dat je je onttrekt aan je verantwoordelijkheid, omdat de oplossing niet de jouwe is.
Psychologische veiligheid op de werkvloer is essentieel om innovatie en groei te stimuleren. Het maakt dat mensen opener en eerlijker zijn. En bewezen is dat dit tot betere resultaten in teams en organisaties leidt. Iedereen wordt er dus uiteindelijk beter van. Maar hoe creëer je een veilige werkomgeving? Onderzoek van Harvard-professor Amy Edmondson laat zien dat er op hoofdlijnen drie voorwaarden zijn om “diepgaande verandering in houding en gedrag te realiseren”, nodig voor het creëren van psychologische veiligheid in teams en bedrijven.
Allereerst moet het voor iedereen in het bedrijf helder zijn dat ‘foutloos’ werken niet bestaat. Fouten maken mag, op voorwaarde dat je ervan leert. Je mag onzeker zijn en je hoeft niet alles te kunnen. Niemand is immers perfect. Ook is het belangrijk dat medewerkers zich realiseren dat ze in hun werk van elkaar afhankelijk zijn. Dat maakt communicatie essentieel. Lef is nodig om je kwetsbaar op te stellen, zoals bij het uitwisselen van ideeën, en bij zaken die beter kunnen. Maak bovendien de collectieve ambitie helder en concreet, net als de bijdrage die eenieder hieraan levert en de gevolgen daarvan.
Zorg vervolgens dat je medewerkers willen meedoen. Je uitnodiging hiertoe moet echt en oprecht zijn. Dit doe je niet door je te gedragen als het beste meisje of jongetje van de klas. Stel vragen en luister goed. Toon oprechte interesse en wees nieuwsgierig naar de ander. Doe dit waardevrij en zonder oordeel. Een organisatie of team is niet geholpen met discussie, maar met dialoog. Het organiseren van meetings die daar specifiek op zijn gericht, kan helpen.
Reageer ten slotte productief op risico’s die medewerkers durven te nemen en negatieve uitkomsten als gevolg daarvan. Luister, stel vragen en bedank je medewerker voor getoonde inzet en openheid. Help hem te reflecteren op het eigen handelen en kijk daarbij naar de toekomst. Zodat hij zich verder kan ontwikkelen. Maar pak gedrag dat echt niet door de beugel kan stevig aan.
Jannes Schuiling is zelfstandig organisatie- en HR-adviseur.
jannes@schuilinggroep.nl
tel.: 06 - 22 97 45 01
www.schuilingconsult.nl