Stan van Lieshout: “Ik wilde een gezellige sfeervolle inrichting, waar mensen zich thuis voelen” (foto: Henk Riswick).
Een viswinkel openen in coronatijd, is dat een grote gok? Niet voor Stan van Lieshout uit het Brabantse Nuenen. Hij is eind vorig jaar zijn eerste eigen zaak gestart: Van Vis in Nuenen “Dit is juist een goede tijd: mensen gaan meer voor de lokale ondernemer.”
Natuurlijk heeft Stan van Lieshout getwijfeld of dit wel het goede moment was om zijn eerste eigen winkel te openen. “Maar mensen moeten toch eten.” Daarnaast merkt hij op dat lokaal kopen ‘in’ is. Eigenlijk was de opening al voor de zomer gepland. “Maar door corona veranderde er ineens zoveel, ik heb toen wel even pas op de plaats gemaakt en gekeken hoe het ging lopen.”
Stan van Lieshout werd al jong gegrepen door de vis. “Mijn eerste baantje, naast school, was op de vis- en traiteurafdeling van de Konmar (supermarkt, red). Vervolgens ben ik een horecaopleiding gaan doen. In die tijd ben ik bij een Arthur Koelewijn gaan werken, een ambulante handelaar uit Nuenen.” Daar werkte hij drie jaar tijdens zijn horeca-opleiding. Dat beviel zo goed dat hij er na zijn opleiding fulltime aan de slag ging. “Dat heb ik zes jaar gedaan. Het was een geweldige tijd op de markt, waarin ik alle aspecten van het visvak geleerd heb.” Na zes jaar stopte Van Lieshout bij Koelewijn. “Ik had inmiddels verkering en na een lange werkdag iedere avond op de bank in slaap vallen als je gezellig een filmpje zit te kijken, is niet goed voor je relatie.”
Kriebelen
De kersverse eigenaar van Van Vis in Nuenen: “Dit is juist een goede tijd om een winkel te openen!” (foto: Henk Riswick).
De Brabander stapte over naar de horeca, waar hij een aantal jaren werkte in de evenementenbranche, onder meer als bedrijfsleider. “Maar het bleef kriebelen: ik wilde een eigen bedrijf in de vis. Ik was bij Arthur altijd blijven bijspringen als hij het druk had, we zijn intussen heel goede vrienden geworden. Ik besprak het met hem; ik twijfelde tussen een verkoopwagen of een foodtruck voor bij evenementen en een winkel.”
Mede door de gesprekken met Arthur koos hij voor de winkel. “Ik wilde graag een zaak in mijn eigen dorp, Nuenen. Hier ligt mijn netwerk en ik wist dat er ruimte was voor een tweede viswinkel, gezien het inwoneraantal van Nuenen en de omliggende gemeenten.”
Het vinden van een geschikte locatie in zijn dorp duurde zo’n 1,5 jaar. “In de tussentijd werkte ik in de partyverhuur. Mijn werkgever was vanaf het begin op de hoogte van mijn plannen. Daardoor kon ik die tijdens mijn werk in rustige periodes uitbouwen.”
Ambassadeurs
Vis moet echt supervers zijn en ligt prominent vooraan in de vitrine (foto: Henk Riswick).
Na anderhalf jaar vond hij een geschikte locatie: een voormalige fotowinkel. Het pand moest helemaal gestript worden en opnieuw ingericht. Voor die verbouwing en alles er omheen koos hij heel bewust voor lokale ondernemers. “Ik heb een projectteam samengesteld voor de inrichting en de branding. We zijn begonnen in september en hebben het hele project in een week of zes gerealiseerd. We deden het echt samen, wat ontzettend leuk was om te doen. Bovendien verzamel je zo een club van ambassadeurs om je heen, die trots zijn op wat ze doen in hun eigen dorp.”
Alleen voor de koeling nam hij een in de vishandel gespecialiseerd bedrijf in de arm: Smeva Koeling uit Valkenswaard. “De koeltechniek is ontzettend belangrijk bij vis, dus daarvoor wilde ik een gespecialiseerd bedrijf. Smeva heeft de koelingen en de vitrine geleverd. Alle apparatuur is energiezuinig en volgens de laatste duurzaamheidsnormen.”
De reacties van klanten zijn tot nu toe heel positief. “Mensen zijn op zoek naar beleving, dat merk je duidelijk. Daar heb ik bij mijn inrichting ook op gelet. Ik wilde geen strakke witte winkel, maar een gezellige sfeervolle zaak, waar mensen zich thuis voelen.” In de eerste weken kwamen mensen vooral kijken. “Ze zijn benieuwd naar de winkel en willen het assortiment leren kennen. Nu komen ze terug en zijn ze enthousiast. Dat is heel leuk.”
Klantenbinding
Luxe vissoorten doen het goed bij de Nuenense viswinkel (foto: Henk Riswick).
Van Lieshout heeft drie mensen in dienst. “Ik ben bewust gestart met mensen die niet uit de vishandel komen zodat ik ze zelf kon opleiden.” Zijn eigen rol in de winkel is vooral de verkoop en de assortimentssamenstelling. “Ik wil het gezicht van de winkel zijn, dat is belangrijk voor de klantenbinding. Dat leer je op de markt: je weet wat je klanten willen en hebt het al voor ze gepakt als je ze aan ziet komen. Zo wil ik het hier ook doen.”
De nadruk bij Van Vis ligt op diversiteit en gemak. “We hebben veel gemaksproducten en maaltijden, waaronder een maaltijd van de dag, roerbakschotels, paella en bami. Daar is veel behoefte aan. We hebben hier veel drukke tweeverdieners.” De maaltijden maakt hij zelf, samen met een medewerker met een koksachtergrond. “Die kan mij aanvullen. Ik geef aan wat ik wil en hij komt met voorstellen en maakt het klaar.”
Daarnaast speelt verse vis een grote rol in de winkel. “Die ligt prominent vooraan in de vitrine. Ik vind het ontzettend belangrijk dat vis echt supervers is. Ik heb vooral seizoensvis en houd ook MSC en ASC in de gaten. Mijn leveranciers zijn Fishpartners, FixFish, Brand Seafood en G&B. Ik krijg elke dag verse vis binnen. Kwaliteit en versheid staan daarbij voorop. Als het mij niet aanstaat, gaat het retour. Het moet kraakvers zijn!”
Ook schaal- en schelpdieren zijn goed vertegenwoordigd: er staat een homarium met kreeft en oesters in de winkel. “Ik heb verschillende soorten oesters: Ierse Oysri en Franse Gillardeau en de Geay. Dat wil ik nog uit gaan breiden met onder meer Zeeuwse oesters, maar eerst even afwachten waar vraag naar is.”
Zijn klantenbestand is heel divers. “Ik heb veel oudere klanten, maar ook tweeverdieners. Ik merk dat mensen luxer koken in deze coronatijd: paling, luxe hapjes, salades, luxe vissoorten. En veel tonijn en zalm voor sashimi.” Hij wil zijn klanten goed adviseren. “Mensen weten vaak niet zo goed wat ze met vis moeten doen, terwijl dat helemaal niet moeilijk is. Ik wil mijn klanten een paar foefjes meegeven waardoor vis klaar maken makkelijker wordt.”
Toegankelijk
De zelfbereide maaltijden vallen in de smaak bij klanten (foto: Henk Riswick).
De uitbater van Van Vis hoopt op een mooie positie in de Nuenense samenleving. “Er zijn hier in Brabant veel mooie viswinkels. Daar wil ik me bij aansluiten! Ik wil bekend staan als een toegankelijke winkel, die kwaliteit biedt en waar mensen zich op hun gemak voelen. Zonder drempel: je kunt hier voor een harinkje terecht, maar ook voor een luxe visschotel.”
Zijn eerste kerst als zelfstandig visondernemer was een vuurdoop. Die doorstond hij met vlag en wimpel. “Ik had één schotel en verder een gourmetschotel om zelf samen te stellen, om zo de druk bij de medewerkers te verminderen. Het is boven verwachting druk geweest.” De kerstdrukte kwam laat op gang, maar een week voor de feestdagen begonnen de bestellingen binnen te stromen. “Mijn nieuwe team was er helemaal klaar voor en ook de leveranciers werkten goed mee. Het was wel spannend of alles op tijd geleverd werd, maar ook dat lukte. Het was flink aanpoten, maar superleuk om te doen.” Helemaal door de enthousiaste reacties van klanten. “Kerst is een moment waarop je een visitekaartje afgeeft. Als mensen dan terugkomen met complimenten of meteen opnieuw bestellen voor oud en nieuw, dat is echt geweldig!”
Logo-actie
Met een speciale logo-actie op social media werd aandacht gevraagd voor de opening van de nieuwe viswinkel (foto: Henk Riswick).
De opening van Van Vis in Nuenen verliep zonder toeters en bellen maar wel met een logo-actie op social media. Overal in het dorp spoot eigenaar Stan van Lieshout logo’s van zijn nieuwe winkel. Als mensen daarvan een foto posten op social media, kregen ze gratis kibbeling. Naast berichten op social media, meldden lokale kranten de komst van de nieuwe viszaak. “Na corona komt er zeker nog een feestje. Dat hoort erbij, hier in Brabant.”