Zakelijke dienstverlening is onlosmakelijk verbonden met ondernemerschap en het is verweven met alle aspecten van een bedrijf. Zakelijke dienstverlening is de smeerolie van elk bedrijf. Vier voorbeelden uit de praktijk.

1. Agnes Leewis, Nederlands Visbureau:
‘Non-stop bijsturen en doorgaan’

Nederlands Visbureau_rondvraag Vis 9-2020

De dienstverlening van het Nederlands Visbureau is momenteel door de corona-maatregelen op een aantal punten monnikenwerk: oftewel soms twee stappen vooruit, een stap achteruit. Veel basisactiviteiten gaan overigens gewoon door, vertelt directeur Agnes Leewis. “Zoals het beheer van onze websites, onze digitale nieuwsbrieven en social media-uitingen.”

Ook de productie van het kwartaalmagazine Visculinair gaat door, net als het zorgen voor eigen middelen of kopij voor externe publicaties die bijdragen aan een positief imago rondom vis. “Voor een deel schuren we tegen de evenementenbranche aan en op dat punt is het lastig. Je wordt er echter ook creatief van. Meer dan ooit springen we in op actuele situaties.”

Dutch Food Week

Zo was er half oktober de Dutch Food Week, waaraan het Nederlands Visbureau meewerkte. Er stond een aangepaste versie klaar maar ook die variant – met kleinschalige evenementen – ging niet door. “Het werd ombuigen, bijsturen en doorgaan, zoals we momenteel non-stop doen. Uiteindelijk was dat beslist de moeite waard! We hebben inspirerende filmopnames gemaakt en online uitgezonden.” De jaarlijkse presentatie van de resultaten van het GfK-consumptieonderzoek vis werd eveneens een kleinschalige bijeenkomst; op de valreep konden er maximaal dertig personen samenkomen.

En wat te denken van de jaarlijkse veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe? Dit grootse event bleek dit jaar niet mogelijk. “Het gekozen alternatief om het eerste vaatje symbolisch te overhandigen aan Ernst Kuipers (voorzitter Landelijk Netwerk Acute Zorg) en Diederik Gommers (voorzitter Nederlandse Vereniging voor Intensive Care) met duizenden haringen voor de hardwerkende IC-medewerkers, heeft de exposure bepaald geen kwaad gedaan.”

Op koers houden

Beurzen vormen een onderdeel van het gehele pakket activiteiten. Na eerst uitstel en vervolgens afstel van de Seafood Expo Global in het voorjaar te Brussel, is het Nederlands Visbureau druk met de beursvoorbereiding voor 2021 in Barcelona. Wellicht moet ook dat plan weer omgebogen worden, denkt Leewis. “Maar we moeten gewoon door voor alle Nederlandse bedrijven die zich hiervoor hebben inschreven. Het is bij ons nu niet anders dan bij vele andere bedrijven; iedereen werkt hard om het schip op koers te houden.”

2. Norbert Jeronimus, VisofVis
‘Wij faciliteren klanten op vele manieren’

VisofVis_rondvraag Vismagazine 9-2020

Waar Jenx, een professioneel communicatieadviesbureau, vooral bekend is in agri en food, kent vrijwel iedereen in de visbranche VisofVis. Dat is ontstaan uit Jenx en opgezet door Norbert Jeronimus. VisofVis is gehuisvest op de campus van de universiteit van Wageningen. “We leveren zakelijke dienstverlening zoals secretariaat, projecten, financiële- en ledenadministratie, vergaderen en flexwerken”, vertelt Jeronimus. “We verzorgen de marketing, communicatie en PR, alles uitsluitend voor organisaties in de vissector, van bedrijfsleven tot verenigingen en stichtingen, zoals de Nederlandse vereniging van viskwekers, NetVISWerk en stichting Dupan.”

Online vergaderen

Momenteel maakt internet een revolutie door: webwinkels en platforms zie je zienderogen toenemen, social media wordt steeds belangrijker. Ook voor de relaties van VisofVis, zoals de Stichting Duurzame Palingsector Nederland. Alex Koelewijn: “Als voorzitter van de overkoepelende organisatie van de palingbranche vind ik het belangrijk dat het contact met onze bestuursleden, commissarissen en andere organisaties in binnen- en buitenland effectief verloopt. Jenx en Visofvis faciliteren de ­online-videovergaderingen voor onze ­Stichting. Daarmee kunnen wij als bestuur overleggen en besluiten nemen. In deze uitzonderlijke tijd gaat ons werk dankzij de inzet van Jenx en Visofvis zonder vertraging door. Wij blijven zo slagvaardig. ”

Perscommunicatie

VisofVis pikt de trends op en adviseert haar klanten daarover, zegt Jeronimus. “Waarbij we de geschreven pers niet onderschatten! Geschreven pers wordt als waarheid gezien. In Nederland zorgt de pers voor hoor en wederhoor, filtert de ruis uit de berichten, doet aan research en zorgt zo voor objectieve verhalen. Onze klanten waarderen onze rol als intermediair op het gebied van perscommunicatie.”

Dat beaamt Koelewijn. “Onze organisatie werkt nu ruim tien jaar samen met Jenx en VisofVis. Op het gebied van PR en communicatie vind ik Jenx een uitstekend bureau, en is VisofVis onze steun en toeverlaat
ten aanzien van projectorganisatie en -begeleiding. Onze financiële administratie is bij hun eveneens in goede handen. Creativiteit, kwaliteit en – heel belangrijk – snelheid en continuïteit; ze zijn er en vooral als je ze écht nodig hebt.” Jeronimus is blij met deze feedback. “Uiteindelijk willen we de klant ontzorgen en moeten al hun en onze inspanningen leiden tot het juiste effect bij de doelgroepen.”

3. Maria Coenen-Post, Werckpost
‘Ons uitzendbureau groeit als kool’

Werkckpost_rondvraag Vis 9-2020

Op de website van de Urkse uitzendorganisatie Werckpost staan amper vacatures in de visbranche. “Toch zijn er zeker zeshonderd mensen van ons aan het werk in de visindustrie”, vertelt Maria Coenen-Post. Zij stamt uit een vissersfamilie en runt het bedrijf samen met haar vader Geert (61 jaar, voormalig kottereigenaar) en haar broer Nanne Marten (32 jaar, voormalig schipper). Overal waar visindustrie in Nederland is, kennen de mensen Werckpost.

Werckpost is ontstaan uit Creyf’s uitzendbureau, later Unique. Dat bedrijf had weinig met de visbranche en de Urkse familie besloot dat deel over te nemen en voor zichzelf te beginnen. Werckpost groeit als kool: van tachtig uitzendkrachten in 2016 tot ruim duizend nu.

Trots op Urk

Naast mensen in de visindustrie werken er namelijk nog zo’n vierhonderd mensen voor andere foodbedrijven. Coenen-Post is trots op Urk. “Wij Urkers hebben het onmogelijke gedaan, tegen de verdrukking in. Twintig jaar geleden kon je vanaf de dijk het industrieterrein gemakkelijk overzien. Nu niet meer. We hebben andere manieren gevonden om vis als inkomstenbron te behouden.”

Dat er maar weinig vacatures op de website staan, komt omdat de visindustrie een kleine wereld is. Hier op Urk is altijd wel een familielid of vriend die je aan werk kan helpen. Hetzelfde geldt voor Zeeland, IJmuiden, Spakenburg, enzovoort. Voldoende is het bij lange na niet.

Zachte landing

Om aan de vraag te voldoen heeft Werckpost zelfs een vestiging in Polen, vertelt Coenen-Post. In de visindustrie werken, is niet bepaald de grootste wens van iedere Nederlander. “We hebben onze mede-
Europeanen hard nodig. We begeleiden ze zorgvuldig, we willen ze een ‘zachte landing’ geven.”
Dat betekent onder meer kloppende voorlichting, juiste instructies en gelijke ­respectvolle behandeling voor alle werknemers. “Wonen, transport, de juiste kleding, de regels van het bedrijf kennen qua uren-
registratie, we willen alles goed op orde hebben voor onze mensen. Ook proberen we de klant op maat te bedienen. We zorgen voor ploegen inclusief chefs voor projecten en voor mensen in piekperiodes of voor onbeperkte tijd. We zeggen alleen ‘Nee’ als we de kwaliteit niet meer kunnen borgen. Maar dat gebeurt niet gauw.”

4. Craig Barlow, Visser Transport
‘Wij werken met Bioceval aan een circulaire visindustrie’

Bioceval_rondvraag vis 9-2020

In de diervoederwereld wordt flink wat vis verwerkt en er valt nog een altijd duurzaamheidsslag te maken. Bioceval heeft al een lange traditie in het beschermen van hulpbronnen. Het Duitse bedrijf produceert sinds 1912 diervoederingrediënten van visverwerkingsafval, maar ook van vissoorten die niet voor menselijke consumptie worden gebruikt, vertelt Craig Barlow. Hij is Project Manager van Visser Transport in Lauwersoog.

Dit bedrijf is verantwoordelijk voor het transport hiervan in de Benelux. Bioceval maakt vismeel en -oliën boordevol vitaminen, proteïnen en mineralen. Alles bij elkaar produceren ze zo’n twintig verschillende producten voor zowel de voedings- als de diervoederindustrie. “Denk daarbij naast huisdierenvoer aan veevoeders en de aquacultuur; maar ook aan non-food producten zoals voor leerlooierijen of smeer- en oplosmiddelen.”

Om die verschillende producten te maken, verzamelen en verwerken ze de ruwe materialen, maar ook maken ze samenstellingen. “Het interessante is dat we vis en visresten van alle soorten vis benutten,
van zoet- en zoutwatervis en van wild gevangen- en kweekvis. Daartoe hebben we met veel visverwerkers afspraken.”

Circulaire visindustrie

Een strenge voorwaarde is dat wat het bedrijf ophaalt, aan de MSC- en ASC-standaarden voldoet. “We willen voorkomen dat diervoeders bijdragen aan overbevissing, en we zorgen dat er niets van een vis wordt weggegooid. Wij doen alles om bij te dragen aan de circulaire visindustrie.”

Visser Transport, opgericht in 1938 en onderdeel van Bioceval, vormt daarin een wezenlijke schakel volgens Barlow. “Dit internationale bedrijf heeft een modern wagenpark met koel-/vries-, kiep- en tankopleggers. Ze staan dan ook goed bekend in de branche.”

Altijd op de hoogte blijven?