Minder kotters naar zee

20 april 2022 Willem M. den Heijer
Twee (UK-5 en UK-33) van de drie stilgelegde kotters in de haven van Urk die niet meer naar zee gaan (foto: Willem M. den Heijer).

Vanaf de eerste week van januari is een aantal kotters niet naar zee gegaan. Dat was niet echt verrassend, want bij nogal wat kotterbedrijven staat het water tot aan de lippen. Povere vangsten en dure brandstof ondermijnen de rentabiliteit.

Verschillende familiebedrijven kampen met veroudering van de kotter, een tekort aan financiële
middelen om opgelopen schade te kunnen herstellen, een gebrek aan opvolging en moeite met het regelen van een volwaardig gekwalificeerde bemanning. De belangstelling voor een baan op zee is de laatste jaren sterk afgenomen waardoor uitvaren met een voltallige crew elke week een uitdaging is. Opstappers, vissers die incidenteel oproepbaar zijn, zijn dun gezaaid.

Sanering

In totaal gaat het om meer dan tien kotters die niet meer uitvaren. Familiebedrijven uit Urk, Arnemuiden, Wieringen en Texel hebben definitief de stekker eruit getrokken. Zij kijken of zij in aanmerking kunnen komen voor een saneringsregeling. Ingewijden veronderstellen dat deze in april van start gaat. In elk geval vóór juli komt er een saneringsronde waarvan al vast staat dat er relatief veel belangstelling voor is op de vloot.

Verbod

Naast de eerder opgesomde redenen, speelt ook de invloed van onheilstijdingen, afkomstig van ngo’s en groene politieke partijen, een rol in het besluit om te stoppen. Met name het recente pleidooi van ngo’s om de EU ervan te overtuigen dat een verbod op bodemsleepnetten nodig is om de Noordzee te redden, hakt er stevig in. “Met een brandstofprijs van meer dan € 0,50 per liter valt er weinig eer te behalen, maar een verbod op sleepnetten doet ons de das om”, aldus Jan de Boer van de UK-33 die definitief de handdoek in de ring heeft gegooid. 

Dit is een artikel uit Vismagazine 3-2022. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?