Limburgse haringkampioen Molenaar scoort

23 juni 2020 Erik Kruisselbrink
Molenaar wisselt de presentatie in de vitrine regelmatig af om telkens iets nieuws te kunnen presenteren (foto: Henk Riswick).

Met het oog op de start van het haringseizoen op donderdag 11 juni bracht Vismagazine een bezoek aan de markt in het Limburgse Echt. Daar staat op woensdagmiddag de winnaar van de nationale haringtest in die provincie: Volendammer Vishandel Molenaar. De afgelopen twee jaar won deze de nationale haringtest in Limburg. Het geheim van deze visverkoper schuilt in het ontdooiproces van de haring. Dat komt de smaak ten goede.

Met de naam Volendammer Vishandel is niets gelogen, want Molenaar blijkt namelijk daadwerkelijk uit Volendam te komen. Iedere woensdagochtend vertrekt Thomas Molenaar samen met medewerker Scott Jonk uit Volendam met de wagen vol geladen naar Limburg. Daarbij dient de vrachtwagen als volwaardige koel- en diepvriesmagazijn. Mocht hij onverhoopt te kort komen, dan wordt het rijdende magazijn ’s nachts aangevuld door de groothandel uit Spakenburg op haar route naar het Duitse Ruhrgebied.

Molenaar en medewerker overnachten iedere week twee nachten in een B&B in Stevensweert en rijden vrijdagavond weer naar huis. In tegenstelling tot vader Thoom die tot afgelopen januari 39 jaar naar Limburg reisde, rijden Thomas en zijn medewerker op zaterdag nog een keer naar Brabant voor een standplaats in Vught. Op die dag krijgt het duo versterking met Thomas’ vriendin Chantal die doordeweeks een opleiding tot verpleegkundige vormt.

Molenaar junior werkt alweer acht jaar in de ambulante vishandel. “Vanaf mijn zestiende, direct vanaf de middelbare school. Ik moest toen nog wel een Mbo-opleiding doen en heb toen SVO Visverkoopmedewerker gevolgd in Heerhugowaard. “

Limburgs Kampioen

Volendammer Vishandel Molenaar_Foto Henk Riswick 2

Omdat de Volendammers voor drie dagen producten meenemen, dient de vrachtwagen als diepvries-/koelmagazijn (foto: Henk Riswick).

Het begrip ‘Limburgs Kampioen’ blijkt wel wat zwaar geformuleerd, erkent Molenaar met de nodige spijt in zijn stem. “De eerste keer, in 2018, deden er vier mee en in het hele land 85 tot 90. Vorig jaar was dat aantal over heel Nederland gegroeid naar 100, maar wij waren de enige ondernemer in Limburg. De bedoeling was om van de Nationale Haringtest echt een promotie voor het product te maken, met reclamemateriaal en al. Het product haring werd toch minder populair bij jonge mensen, terwijl het toch een gezond foodproduct is.”
Of de test dit jaar doorgaat, vraagt de Volendammer zich af. “Als er maar zo weinig ondernemers meedoen, vraag ik mij af of leveranciers het wel willen sponsoren. Dat zou toch wel jammer zijn. We hebben er in 2018 mee in De Limburger gestaan, samen met de andere finalist uit Heerlen. Het geeft je ook echt een boost op Facebook.

Molenaar maakt echt werk van de haring. “We kopen de haring bij A. Hoek in Katwijk. Dat doen we al 39 jaar. Wij hebben tussentijds ook wel eens ergens anders wat gekocht, maar dan was er vaak wel onenigheid over de prijs of de kwaliteit. Zodoende kwamen we telkens weer bij Hoek terecht. We hebben met Maarten van der Bent al 25 jaar dezelfde contactpersoon. Deze zoekt de haring echt voor ons uit. In mei, juni en juli heb je telkens een andere soort haring.”

Molenaar kiest bewust voor haring met kop. Daar zit de alvleesklier nog in, die geeft enzymen vrij tijdens het rijpen. Haring zonder kop wordt machinaal ontkopt daarbij wordt vaak de galblaas doorgesneden. Het gal dat achterblijft, geeft de haring vaak een bittere smaak.”

Al 39 jaar in Limburg
Vader Thoom Molenaar heeft 39 jaar vis verkocht in Limburg. Zijn zoon Thomas vertelt: “Er kwamen steeds meer vishandelaren in Volendam en die trokken steeds verder weg. Naar Duitsland, Brabant en mijn vader dus naar Limburg. Het was eigenlijk de bedoeling dat hij dit tien, vijftien jaar zou doen, maar het werd dus uiteindelijk 39 jaar omdat het zo goed liep. Hij reed op woensdag heen en op vrijdag weer terug.”

Onder de 7 graden

Volendammer Vishandel Molenaar_Foto Henk Riswick 4

Vader Thoom springt voor de gelegenheid graag een keer bij met het bakken van vis (foto: Henk Riswick).

Het ontdooiproces is belangrijk voor de kwaliteit van de haring. “Haring wordt altijd bevroren aangeleverd. Als je haring te snel ontdooit, komen er te weinig enzymen vrij. Als je de haring te langzaam ontdooit, trekt er te veel van het zout in de haring, waar je hem in bewaart. We laten het product onder de 7 graden ontdooien. Dan ontdooit de haring langzamer en kan hij langer rijpen.”

Maar smaken verschillen. “De Limburger heeft hele specifieke wensen als het om de haring gaat. Limburgers hebben graag een niet al te grote haring, zacht van structuur en met een wat zoutere smaak. Hier willen ze er ook alleen maar uien en geen zuur bij. In Amsterdam willen ze een hele harde haring, waarop zich minder smaak aan zit, maar dan wel met zuur. En in Rotterdam willen ze er helemaal niks bij.”
Haring is, samen met gebakken vis, een van de hardlopers in het assortiment. Dat geldt vooral in Brabant waar Molenaar op zaterdag staat. “Haring is ook een heel belangrijk product voor de hele handel. Als de haring goed is en je tijd en aandacht in het product stopt, vertaalt de klant dat ook naar de rest van je assortiment. Als je haring slecht is, zie je de klant daarna nooit meer terug. Ook niet voor iets anders.”

Superfood

Volendammer Vishandel Molenaar_Foto Henk Riswick 3

Gerechten en kant-en-klaar maaltijden zijn een ook in het zuiden een trend (foto: Henk Riswick).

De laatste jaren heeft haring de wind helemaal in de zeilen. “Onlangs werd het zelfs uitgeroepen tot een soort superfood. De algehele voedingstrend is gezond eten en gezonde vetten. In vis zitten heel veel gezonde vetten, zoals Omega 3 wat goed is voor je bloedsomloop en je cholesterolgehalte. Bovendien bevat vis jodium, wat ontstekingsremmend is. Ik kreeg laatst iemand aan de kraam die zelfs van zijn dokter meer vis moest eten. Ik zei: jij hebt een goeie dokter.”

Daarnaast zijn gerechten en kant-en-klare maaltijden de trend, signaleert Molenaar. “De mensen hebben steeds minder tijd en willen iets wat ze snel in de oven warm kunnen maken. Wij maken alles zelf. Met eigen gemaakte sauzen en verse groenten. De basis op maandag en dinsdag en dan maken wij het in de wagen ter plekke af. Als je het zelf maakt, kun je je ook van de supermarkt onderscheiden.”

Molenaar heeft zijn wagen er speciaal op ingericht. We hebben twee jaar een nieuwe, iets grotere verkoopwagen gekocht met een toonbank van 6,5 meter. De kant-en-klaar maaltijden met vis, sauzen en verse groenten liggen in het midden van de vitrine. Daar presenteren we de andere producten op kleur omheen. Dat wisselt per seizoen, want in de winter verkoop je wat anders dan in de zomer, wanneer de barbecue-producten heel belangrijk zijn. Omdat je vitrine steeds wisselt, blijft het ook voor de klanten verrassend. Ze zien steeds weer nieuwe producten. Dat is goed voor de verkoop.”

Naast ambulante handel, is Molenaar bezig met het opzetten van een website om ook als producent op bestelling te gaan verkopen. Daarnaast verkoopt hij aan twee restaurants in de buurt van Echt.

Geen last van corona

Volendammer Vishandel Molenaar_Foto Henk Riswick 5

In Echt houden de klanten keurig afstand (foto: Henk Riswick).

Molenaar heeft in zijn handel absoluut geen last van de coronacrisis. “De verkoop is alleen maar toegenomen. De mensen eten meer thuis en kopen dan wat luxere producten. Het is wel een rare tijd met die anderhalve meter en dat geeft nog wel eens discussie aan de kraam. Sommige mensen kijken nergens naar en anderen zijn weer heel precies. In Echt is er niet zo veel van te merken, maar op vrijdag staan wij in Velden. Dat is 20 kilometer van Peel aan de Maas, dat echt wel de corona-brandhaard was.”

Altijd op de hoogte blijven?