Koelen: geen koud kunstje
Dat koeling een ‘hot topic’ is, blijkt mede uit het feit dat veel koelspecialisten in april aanwezig waren op Seafood Expo Global in Barcelona. Terug in Nederland gingen we op zoek naar trends en tips.
1. Leon Hoogervorst, Interfresh Concepts:
‘Wie eenmaal met icepacks begint, wil nooit meer terug naar iets anders’
Familiebedrijf Interfresh Concepts is specialist op het gebied van transportkoeling en conditionering in de verpakking, vertelt oprichter Leon Hoogervorst. “Wij doen vooral vis, daarnaast leveren we aan webshops die verse levensmiddelen verzenden.”
Bij beide takken van sport staan icepacks centraal. De laatste acht jaar zijn de afmetingen van icepacks flink veranderd als gevolg van de veranderende vraag uit de markt. Ook duurzaamheid speelt de laatste jaren een steeds grotere rol. “Bedrijven willen van het plastic af. We hebben inmiddels een eco coolbox van karton en eco icepax in ons assortiment. Nu alle grondstoffen duurder worden, komen de prijzen van beide types dichter bij elkaar.”
Geen gekoeld vervoer
De afgelopen twee jaar leverde het bedrijf vooral aan online bedrijven. “Klanten zochten naar oplossingen voor het verzenden van verse visproducten waar geen gekoeld vervoer voor nodig was. Dat kan met gekoelde boxen met icepacks. Bedrijven kunnen zo ook hun transport binnen de steden beperken, want alles kan in dezelfde wagen. Webshops maken daar gretig gebruik van. Wie hier eenmaal mee begint, wil nooit meer terug naar iets anders.”
Extra voordeel van het gebruik van icepacks XL is bovendien de minimale opslagruimte. “Voor gebruik zijn het platte vellen, die een je in een doosje achter je bureau kunt zetten. Je hebt zelf geen koeling nodig. Je legt de vellen een nacht in water en vriest ze in bij -10. Aan het eind van de dag is de bestelling klaar, icepacks erbij en het product kan verzonden worden. Het blijft 24 tot 48 uur koel in de verpakking zonder dat de temperatuur boven de 3 graden uitkomt. Ze zijn bovendien herbruikbaar: als je er goed mee omgaat wel 20 tot 30 keer. Alleen bij gebruik direct op de vis moet je ze wel direct weggooien natuurlijk.”
Hoogervorst is zeer te spreken over de nieuwe beurslocatie in Barcelona. “Ik vind het fantastisch. Het beursgebouw in Brussel is een verouderd complex. Nu zijn er grote ruime hallen, er is een ruimere indeling voor de stands. De organisatie is strakker georganiseerd, evenals de opbouw.” Hij heeft iets minder aanloop gehad dan hij gewend was in Brussel. “Maar de kwaliteit van de bezoekers was goed. Men kwam echt gericht en was serieus geïnteresseerd.”
2. Stef Bouhuijs, Recom Ice Systems:
‘Wij kunnen alles met ijs’
Stef Bouhuijs had ooit een koeltechnisch bedrijf in de vissector, B & S Cooltech BV. Sinds 2012 is hij eigenaar van Recom Ice Systems, gespecialiseerd in de engineering, fabricage en distributie van ijsmachines & installaties. “Recom produceert ijs, kan het opslaan, transporteren, wegen, controleren en er betalingsystemen aan koppelen,” legt Bouhuijs uit. “Dat doen we met machines van onze producent in China, of uit eigen productie in Almere.”
Sinds 2012 verkoopt en maakt Recom Ice ijsinstallaties voor verschillende sectoren, maar de vissector speelt altijd een zeer belangrijke rol. Daar bedient Recom industriële visverwerkende bedrijven, kleine en grote visserij schepen, viskwekerijen, winkels in binnen- en buitenland. “Wij kunnen echt alles met ijs. Bijvoorbeeld, op diverse afstanden met ons air-delivery-systeem vol automatisch ijs gedoseerd op diverse productielijnen in tempex dozen vullen met een laagje ijs, daarna de vis en vervolgens opnieuw een laagje ijs.”
Plug en play
“Onze machines gaan de hele wereld over. De machines zijn volledig getest en eenvoudig te installeren. De klant moet door zijn koelinstallateur enkel het systeem laten vacumeren, afvullen met koudemiddel en installeren. Desgewenst staat ons technische team altijd paraat om via Zoom, Teams of Whatsapp technisch te ondersteunen.”
Op de Seafood Expo Global (SEG) stond Recom met een flinke stand in hal 3. Hij is goed te spreken over de eerste deelname in Barcelona. “We stonden er met twee draaiende machines. De bezoekers konden ijs zien, horen, proeven en vasthouden. Dat is altijd een ware beleving.” Recom staat sinds 2007 op de SEG. “We halen er altijd een significant deel van onze omzet vandaan. Het vergt altijd een behoorlijke investering, maar het levert ook op. Niet altijd direct, maar heel vaak komen bedrijven na een paar jaar alsnog naar ons toe naar aanleiding van een gesprek op de beurs.”
Door corona was de beurs wat rustiger dan in voorgaande jaren, aldus Bouhuijs. “Maar er was veel meer potentie. Ze kwamen met een duidelijke focus. We hebben dit jaar zo’n vijftig aanvragen gehad en drie directe verkopen gedaan!” Hij raadt iedereen die dit jaar de kat uit de boom keek dan ook aan om volgend jaar naar Barcelona te gaan. “Het is altijd een interessante beurs. Je krijgt er energie van!”
3. Mark Soetman, Radio Magnetic Freezing Europe:
‘RMF is een technologie die klanten vooral moeten testen met hun eigen product’
Food-innovator Mark Soetman, eigenaar van Radio Magnetic Freezing Europe BV uit Helmond, was aanwezig op de Seafood Expo Global in Barcelona om de belangstelling te peilen voor een nieuwe vriesmethode: radio magnetic freezing (RMF). Soetman kwam vier jaar geleden in aanraking met radio magnetic freezing tijdens een werkbezoek aan China. RMF is een grote verbetering op huidige invriesmethodes, aldus Soetman. “Bij de huidige vriesmethodes met bijvoorbeeld vloeibare stikstof gaan cellen in het product stuk. Hoe sneller je invriest, hoe minder dat gebeurt, daar zijn de huidige invriestechnieken dan ook op gericht. Invriezen met RMF zorgt ervoor dat watermoleculen geen kristallen vormen, met behulp van een magnetisch veld en een dubbele radiogolf. Daardoor treedt geen schade op aan het in te vriezen product en maakt het niet meer uit hoe snel je invriest. Dat scheelt flink in het energieverbruik.”
Het afgelopen jaar heeft Soetman, die studeerde aan de TU in Delft, deze invriesmethode in verschillende proefopstellingen getest in nauwe samenwerking met het eveneens Helmondse processingbedrijf Bodec. “Uit de testen bleek onder meer dat vergeleken met andere technieken de driploss (waterverlies bij ontdooien) een stuk minder is. Die kan zelfs teruggebracht worden tot 0. Ook vindt er geen verkleuring van het product plaats. En dit systeem verbruikt 18,6 procent minder energie dan de huidige standaard IQF (Individual Quick Freezing). Daarnaast bleek uit de testen met RMF ook een afdodend effect op schimmels en pathogenen.”
Volgens Soetman is de methode geschikt voor het invriezen van alle voedselproducten, dus ook vis. “We bouwen momenteel een vriestunnel. De vragen vanuit de markt richten zich vooral op grotere tunnels. Wij bouwen nu een kleine tunnel, om te laten zien wat er mogelijk is. We hebben onder meer getest met het invriezen van tonijn, witvis, krab, kreeft en gekookte garnalen.
Met de RMF-installatie die nu in Helmond gebouwd wordt, is het mogelijk gemiddeld 250 tot 450 kilo per uur in te vriezen. Soetman: “Daarmee gaan we de daaropvolgende zes maanden produceren en kleine producties draaien voor een aantal klanten. RMF is een technologie die klanten vooral moeten testen met hun eigen product, zodat ze zelf kunnen ervaren dat het echt niet te mooi is om waar te zijn.”
4. Dirko den Hertog, Delmo:
‘Verwachting van de klant overtreffen’
“Het familiebedrijf Delmo is totaalleverancier voor de voedingssector. Specialisten kunnen bij ons terecht voor machines, gereedschappen, verpakkingen en alles wat ondernemers nodig hebben voor het runnen van hun winkel en verkoopwagen. Het is ontzettend belangrijk om te luisteren naar het verhaal van klanten en hun vraag. Van daaruit onderzoeken wij hoe wij hen kunnen helpen, zodat hun procescontinuïteit gewaarborgd of zelfs verbeterd wordt. Vanuit onze kennis en ervaring komen wij tot een advies op maat. Bijvoorbeeld voor een koel- of vriesmeubel dat past in hun winkel en werkwijze. Soms is de oplossing geheel anders dan de klant voor ogen had en wij streven ernaar om de verwachting van de klant te overtreffen.”
Efficiënter werken
“We zien verschillende ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en milieu, tegelijk met de behoefte om stijgende energiekosten te reduceren. Er is vraag naar machines die niet werken op gas, maar op elektriciteit. Hiervoor hebben wij uiteraard verscheidene modellen machines. Wat ook steeds vaker gebeurt, is dat wij machines en apparatuur aanpassen aan de huidige eisen en wensen. Wij merken dat klanten steeds efficiënter willen werken, vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. Wij bieden klanten machines of andere oplossingen voor meer arbeidsgemak en efficiëntie, zodat zij sneller kunnen werken met minder mankracht.”
Visondernemer Herman Franken van My Visstek in Werkendam over zijn samenwerking met Delmo: “Ik had al goede ervaringen met Delmo bij mijn vorige werkgever, ook qua machines. Toen ik voor mijzelf begon heb ik ze weer benaderd. Ik wil goede spullen hebben. Het fijne aan onze relatie is, dat je zowel in goede als slechte tijden er bent voor elkaar. Zo ervaar ik het met Delmo. In mijn winkel staan nu onder meer een combi-steamer en een vacuümmachine. Ook is mijn koelwerkbank door Delmo geleverd. Wat me bevalt aan de koelwerkbank? Hij is compact, vrij stil in koelen en onderhoudsvriendelijk. Het is vreselijk irritant als je werkt met onzekere machines waarmee altijd wat aan de hand is. Dat heb je niet met deze variant. Goede apparatuur en betrouwbare kwaliteit.”
Dit is een artikel uit Vismagazine 5-2022. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine.
|