‘Klanten willen je gezicht zien’

12 november 2019 Petra Hermans-Taekema
Foto: Henk Riswick

Een verkoopwagen, standplaatsen op meerdere markten, een aantal winkels; Pierre Jansen heeft het allemaal gehad. Maar het was ‘too much’ en nu heeft hij nog één winkel: Visgilde Dieren. Daar kan hij het gezicht zijn en aan de gang gaan met nieuwe gerechten. De zaak loopt als een trein.

In de hele regio rond Arnhem heeft Pierre Jansen gewerkt of hebben mensen voor hem gewerkt. Hij is in de regio een bekende verschijning in de visbranche. Daar zag het aanvankelijk niet naar uit. Na zijn opleiding tot accountant, werkte hij 10 jaar in die branche, maar toen zijn broer – die al jaren in de vis werkte – wilde uitbreiden, was de keuze voor een carrièreswitch snel gemaakt.

Inmiddels zit Jansen al ruim dertig jaar in het vak. Zijn broer is ondertussen gestopt, maar Jansen heeft zijn draai in de vis helemaal gevonden. Van alles pakte hij de afgelopen jaren aan. Zo stond hij met een verkoopwagen op de weekmarkten van onder meer Hengelo (Gld.), Ulft, Dieren en Arnhem. Daarnaast had hij een aantal winkels. Zo werkte hij bij De Visscher Seafood, een keten die op haar hoogtepunt uit 45 visspeciaalzaken bestond in de jaren tachtig. Die zijn er niet meer, maar De Visscher in Arnhem bestaat nog steeds. Daar was Jansen ook jaren bij betrokken, maar deze winkel heeft hij in 2016 afgestoten. Ook de ambulante handel doet hij niet meer; hij heeft zijn verkoopwagen verkocht.

Het werd teveel, vertelt Jansen. “Bij de ambulante handel is elke plek anders. Ulft en Hengelo was een groot verschil ten opzichte van Arnhem en Dieren. Daar moet je je productvoering dan ook op aanpassen.” En hetzelfde gold ook voor zijn winkels. “In Arnhem had ik maar anderhalve meter verse vis, hier in Dieren willen ze wel vaak hele vis, zelfs met graten. Ik heb hier zalm in drie soorten, schol, dorade….” Voordat hij – zo’n zes jaar geleden – de winkel in Dieren begon, was Arnhem Presikhaaf in beeld als locatie, maar daar zag Jansen toen van af. Het winkelcentrum daar was oud en hard aan het achteruit gaan wat winkelaanbod betreft. Maar Presikhaaf werd de afgelopen jaren flink gerenoveerd en zijn collega Wouter Siemes is daar onlangs een nieuwe viszaak begonnen.

Nieuw assortiment

Visgilde Dieren 3_foto Henk Riswick

Pierre Jansen showt zijn goed belegde vispizza (foto: Henk Riswick).

In zijn visspeciaalzaak in Dieren heeft Jansen zijn plek helemaal gevonden. “Ik ben geboren en getogen in Olburgen en woon nu in Ellecom, hier vlakbij.” Dieren lag dus vrij voor de hand. “In dit pand had heel lang een slagerij gezeten en het werd door een investeerder uit de vis helemaal gestript van binnen. Die investeerde flink in de winkel die een chique uitstraling kreeg.” Het werkte uiteindelijk niet en in 2003 nam Jansen de zaak over. Hij begon meteen met een nieuw assortiment: salades, maaltijden, alles zelf gemaakt. In de koelvitrine ligt ook nu een groot assortiment gerechten: vispizza’s, gemaakt door zijn medewerkster Sigrid, kabeljauw carbonara, visgyro’s.

“Als je standaard doet, val je niet op”, is de mening van Jansen. Hij probeert van alles uit in zijn keuken, maar gebruikt ook recepten van het Visgilde. “Twaalf jaar geleden heb ik me aangesloten bij Visgilde en die huisstijl overgenomen. Die formule werkt voor mij heel prettig. De uitstraling is kwaliteit en ambachtelijk, daar sta ik helemaal achter. Ze geven suggesties voor aanbiedingen en tal van lekkere recepten”, aldus Jansen. “Maar je bent vrij er je eigen twist aan te geven.” De maal­tijden lopen heel goed. “Eigenlijk is overal wel vraag naar”, vertelt Jansen. Vooral vrijdag en zaterdag kan het erg druk zijn in de winkel. “Dan staan ze soms buiten in de rij.” Om hem te helpen heeft Pierre Jansen sinds kort een kok in dienst, Ron. Die neemt hem veel werk uit handen bij de bereiding van gerechten.

Bucket kibbeling

Visgilde Dieren 4_foto Henk Riswick

Kibbeling is een hardloper in de winkel, vooral naar de bucket is veel vraag (foto: Henk Riswick).

Zoals in de meeste viswinkels, zijn ook bij Visgilde Dieren kibbeling, lekkerbekken en haring hardlopers. Vooral naar de Bucket kibbeling is veel vraag. Dat is een emmer met 500 gram kibbeling met gratis 1 ons extra en saus, voor € 9,95. Over haring heeft Pierre Jansen wel een mening. “Met de haringkeuring in het haringseizoen heb ik het wel een beetje gehad. Vroeger duurde het seizoen twee maanden, nu nog maar twee weken”, zegt hij. “Het is dan een echte hype, maar ik weet als vakman dat de haring pas na een paar weken echt goed vet en mals is, dus beter en ook lekkerder. Jammer dat juist dan de consument weer afhaakt”, vervolgt hij. Wel weet hij nog te vertellen dat de Visgilde-winkels bij de AD Haringtest altijd goed scoorden. Met een glimlach vertelt hij dat zijn moeder van 82 nog drie dagen in de week de haring in de winkel schoonmaakt, op woensdag, vrijdag en zaterdag.

Dat Jansen haring wel omarmt en in is voor nieuwe gerechten bewees hij op de Nationale Haringpartij bij kasteel De Haar in Haarzuilens. Bij dit evenement voor de upperclass van Nederland presenteren jaarlijks een aantal Nederlandse visspecialisten uit diverse provincies hun haringhapjes aan de prominente gasten. Visgilde Dieren kwam met een poké-bowl met haring, rijst, komkommer, courgette en saus in een bamboe kommetje. De Hollandse Nieuwe met een oosterse twist viel zeer in de smaak bij de gasten. Jansen bewees dat je met een traditioneel product toch ook nieuwe dingen kunt doen. Het is de rode draad in zijn ondernemerschap.

Gazelle

Visgilde Dieren 2_foto Henk Riswick

In de pauze van de Gazelle fietsfabriek komen ook medewerkers graag een visje halen (foto: Henk Riswick).

Dat ondernemerschap komt ook terug in de bedrijfsvoering van zijn winkel. Visgilde Dieren is gevestigd aan de Wilhelminaweg tegenover de Gazelle fietsfabriek. Toen na de overname door de Pon Bicycle Group bij de verbouwing de in- en uitgang van de fabriek aan ‘zijn’ kant kwam te zitten, steeg de omzet meteen. Zijn klandizie van werknemers van de fietsfabrikant is aanzienlijk. “Elke vrijdag heb ik de uitlevering van kibbeling en lekkerbekken aan de fabriek. En ook doordeweeks komen veel bestellingen voor tussen de middag. Om 11.00 uur komen de eerste telefoontjes al binnen. Dan moet het om 12.10 uur klaarstaan, want dan hebben ze pauze.” ­

In de winkel is ook een klein eetgedeelte met twaalf stoeltjes. Daar kunnen klanten een menuutje van vis met frites en rauwkost nuttigen. Ook de maaltijden kan hij warm maken voor consumptie in de winkel.

Gecertificeerde vis

Visgilde Dieren 5_foto Henk Riswick

In Dieren zijn veel klanten die graag hele vissen willen (foto: Henk Riswick).

De vis die bij Visgilde Dieren verkocht wordt is MSC- of ASC gecertificeerd. Duurzaam en traceerbaar, dat vindt Jansen belangrijk. Ook de verpakkingen die worden gebruikt zijn duurzaam. Op de kaartjes bij de vis in de vitrine is het MSC-logo echter nog niet aanwezig. “Ik ben een half jaar bezig geweest om alles in kaart te brengen voor de etiketten. Dat is nu gebeurd. Ik wil de logo’s van MSC en ASC erop, maar ook dat van de Good Fish Foundation (GFF). Daarover heb ik nu contact met ze. De website van Visgilde loopt nu nog via het Versplatform, maar daar komt wellicht verandering in.”

Het Visgilde is toch een beetje de keur­slager onder de vis, vindt Jansen. De onderlinge app van collega’s in het hele land is een fijne ondersteuning in het uitwisselen van ideeën en tips. “Als je ­wilt innoveren en trendy wilt zijn, kost dat nu eenmaal tijd. Helemaal als je het echt goed wilt doen.” 

Altijd op de hoogte blijven?