In Oosterhout op zaterdag heeft de wagen van Jeroen Blokhuis zijn maximale opstelling (foto: Koos Groenewold).
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dat geldt ook voor de jonge ambulante visverkoper Jeroen Blokhuis (22) uit Spakenburg. Net als zijn vader kwam hij in de visbranche terecht. Nu verkoopt hij vis vanuit een spiksplinternieuwe wagen op maar liefst vier verschillende standplaatsen in het land. “Als ondernemer kun je het op jouw manier doen.”
Ondanks zijn 22 jaar heeft Jeroen Blokhuis van de gelijknamige vishandel sinds eind april de beschikking over een gloednieuwe catchy verkoopwagen met flitsend design. “De vorige wagen waar ik mee ben begonnen, was vijftien jaar oud. Ik had er nog wel een jaar mee door kunnen gaan, maar dan krijg je toch de eerste gebreken”, aldus de jonge Spakenburgse rasondernemer.
Het was helemaal niet de bedoeling dat Jeroen Blokhuis de vis in zou gaan. Laat staan dat hij op zijn twintigste al zelfstandig ondernemer zou zijn. “Ik wilde eerst naar school en daarna studeren. Ik kon nog lang genoeg werken.” Blokhuis had toen net een MBO-opleiding afgerond en was daarna met HBO Business Innovation begonnen. “Maar ik vond het een beetje te zweverig. Ik ben toen een half jaartje in de ambulante vis gaan werken om daarna maar eens te gaan bekijken wat ik vervolgens zou gaan studeren. Ik heb drie evenementen gedraaid met een viskar. Het eerste was niet normaal zo druk, maar nummer twee en drie waren een flop. Zo gaat dat met evenementen en ik was al mijn verdiensten dus weer kwijt”, merkt Blokhuis olijk op.
Een kennis stopte
Jeroen Blokhuis koos al snel voor zijn eigen onderneming (foto: Koos Groenewold).
Maar zakelijk succes of niet, het zaadje voor het zelfstandige ondernemerschap was wel geplant. “Ik kwam er toen achter dat het praktische mij veel beter lag en ik kon al vrij snel een vaste plek krijgen in Coevorden op vrijdag. Daar stond een kennis van mij die er mee stopte.” In de tijd die volgde, vond de jonge ondernemer er redelijk snel een aantal plekken bij. Het aantal dagen dat hij nu een standplaats heeft, staat op vier. Na wat wisselingen staat Blokhuis inmiddels op woensdag in Zaandam, op donderdag in Swifterbant en op zaterdag in Oosterhout.
Allemaal een behoorlijk eind van Spakenburg af. “Hoe dichter je bij Spakenburg zit, hoe groter de concurrentie. Dat zie je bijvoorbeeld ook in Nijkerk. Hoeveel visboeren daar wel niet staan… Ik had eerst op zaterdag ook een plek in Spakenburg, maar ik kon een betere krijgen in Oosterhout.”
Klankbord
De Spakenburger rijdt iedere ochtend voor verse aanvoer langs de leveranciers, voordat hij naar zijn standplaats rijdt (foto: Koos Groenewold).
De eerste verkoopwagen die Blokhuis aanschafte, was die van zijn vader. “Dus ik wist wat ik kocht en wat de mindere punten waren.” Vader Bert is overigens nog steeds vishandelaar, maar het was voor zijn zoon niet echt een optie om bij hem in dienst te gaan. Hij was er meteen van overtuigd dat hij zijn eigen onderneming moest starten. “Dan kun je het toch helemaal op je eigen manier doen. Mijn vader is voor mij wel een klankbord. Als ik een vraag heb, ga ik eerst naar hem toe.”
De ambulante visverkoper heeft zijn wagen in de schuur van zijn vader staan en ze doen samen de inkoop. “Dat levert toch weer een voordeel op.” Ze kopen in bij diverse leveranciers in Spakenburg. “Daar rijd ik iedere dag ’s morgens eerst langs, voordat ik naar mijn standplaats rijd.”
Twee wagens ingeruild
Voor de klantbeleving is het goed om terplekke met het product bezig te zijn (foto: Koos Groenewold).
Samen met de vijftien jaar oude verkoopwagen, ruilde Blokhuis bij de aanschaf van een nieuwe ook een viskar in. “Die stond op zaterdag op een plek van 12 meter lang en die heb ik toen bij die standplek gekocht. Op woensdag, donderdag en vrijdag was ik met een wagen van vijf meter aanwezig. Dus daar kun je dan weer niet mee op een plek van 12 meter gaan staan. Dat is zonde van de ruimte.” De nieuwe wagen schafte hij aan bij BK Markettrailers uit Barneveld en is een mix beide voorgaande wagens qua formaat. Hij is 6.60 meter lang en als ik de klep openzet, kom ik aan 9 meter.
Daarnaast zet Blokhuis er nog een tafel met producten bij voor de impulsaankoop. Iedere laatste vrijdag van de maand rookt hij in Coevorden ter plekke zalm en paling. “Dat vind ik zelf heel leuk om te doen.” De jonge ondernemer rookt alleen daar. “In Coevorden heb je geen flats in de buurt, dus de mensen hebben er daar ook geen last van. Het begon heel klein, maar nu verkoop ik op een vrijdag de hele rookkast leeg.”
Voor het originele ontwerp van het grafisch design geeft Blokhuis alle credits aan Evert Pul van Isidoro Signing in Barneveld. “Ik heb alleen de kleuren aangegeven: lichtblauw en goud. Ik had ook een mooie vakantiefoto erbij gedaan voor de sfeer die de wagen moest hebben, maar voor de rest was het zijn ontwerp. Hij kwam met een paar opzetjes, daaruit kon ik kiezen en dat hij heeft het verder uitgewerkt.” Van Pul was ook het idee om de initialen van Blokhuis in het ontwerp te verwerken. “Ik vind zelf het visje erin heel erg goed gevonden.”
Gemak
Om in te spelen op het gemak heeft Jeroen Blokhuis altijd wel een aantal kant-en-klaarproducten in de vitrine (foto: Koos Groenewold).
Als ‘smaakmakers’ heeft de Spakenburger altijd een aantal ovenschotels en kant-en-klaar maaltijden in het assortiment. “Dat wordt steeds belangrijker. Gemak dient de mensen en op de meeste plekken staan de klanten daar wel voor open.” Deze producten maakt Blokhuis allemaal ter plekke in de verkoopwagen en dat doet het goed bij de klanten. “Meestal verkoop je er meteen wel een of twee van het product waar je de op dat moment mee bezig bent.” Op woensdag tot en met vrijdag staat Blokhuis overigens met één parttime medewerker in de wagen, op zaterdag met in totaal vijf man, inclusief hij zelf.
De Spakenburger verkoopt ook zelfbereide verse broodjes, maar dat moet nog gaan lopen. Verder zijn het toch de klassiekers in het assortiment, die het ‘werk’ moeten doen, zoals haring, verse vis, kibbeling en lekkerbek. Daar heeft hij ook de inrichting van zijn wagen op afgestemd met twee bakpannen van 70 en 45 centimeter, een koeling en een diepvries. Kijkend naar het komende seizoen doet Blokhuis weinig met mosselen. “Af en toe verkoop ik ze wel eens op zaterdag, maar ik doe er niet iets speciaals mee.”
Actief op Facebook
Voor de klantbeleving is het goed om terplekke met het product bezig te zijn (foto: Koos Groenewold).
Vanaf het begin is de jonge ondernemer actief op Facebook. Dat wil zeggen, zijn vriendin heeft dat heel snel van hem overgenomen. “Zij is daar veel beter in dan ik. Zij schrijft veel betere teksten en bewerkt een foto in 2 minuten, waar ik er een kwartier mee bezig ben. Toch is zijn vriendin – Demi Wolfsen (20) – niet van plan om in de zaak te komen. “Zij zit nu op de hotelschool en heeft helemaal niets met vis. Dat vind ik niet erg, want dan heb je het nog eens ergens anders over als je thuiskomt.” Overigens scoort Facebook het beste als het om klantenacties gaat, Instagram weer meer als het gaat om het werven van personeel. “Dat is toch het medium voor een jongere doelgroep.”
Kansen
Blokhuis heeft nog niet echt uitgewerkte, nieuwe toekomstplannen voor zijn bedrijf. Dat is wellicht niet zo vreemd na de aanschaf van een nieuwe wagen. “Eerst maar eens stabiel worden qua omzet. Wat dat betreft is het even goed zo qua investeringen. Maar het kan ook maar zo zijn, dat wanneer er zich een kans voordoet op een nieuwe standplaats, ik die wel grijp. Zo ben ik dan ook wel weer!”
10 procent meer omzet
Jeroen Blokhuis vindt het leuk om regelmatig van zich te laten horen op Facebook. Over het algemeen leveren de posts nog niet zo heel veel op aan klandizie. “Behalve op woensdag in Zaandam. Daar maak ik onderdeel uit van een Facebook-groep met een aantal ondernemers en dat levert af en toe zo maar 10 procent meer omzet op. Maar als er zaterdags twee man op reageren, is het al veel.”