Sauzen, marinades en rubs zijn goede begeleiders voor streetfood (foto: AVO).
Ron Kuipers en Martijn Lelsz van kruidenfabrikant AVO organiseerden in maart een seminar in Osnabrück. Dit keer ging het over streetfood, vegan en bbq. Vlees- en visspecialisten, horeca en industrie waren vertegenwoordigd.
Fastfood is een vlugge, goed verpakte hap eten. Streetfood is veel ouder. Bij opgravingen in Pompeï wezen vondsten op het bestaan van straatverkopers van voedsel. In het oude Griekenland verkochten ze ook al gefrituurde vis. Tegenwoordig zie je de leukste verrijdbare kramen met mooi opgemaakte kleine porties, vaak uit de hand gegeten. Met streetfood kun je je omzet een boost geven.
Demo’s
Veel animo voor het seminar (foto: Xandra Veltman).
Martijn Teunissen demonstreerde hoe je eenvoudig streetfood kunt verzorgen met dips, (cups met) sauzen, marinades (Lafiness premium), kant-en-klaar maaltijdsauzen met groente (Maritops), rubs, smaakvol stapelen, enzovoort. Uitgangspunt was om de deelnemers te inspireren met voorbeelden. Dat ging van koude (bij)gerechten van pastrami tot salades, en met vooraf bereide producten die je alleen nog even warm moet maken. De deelnemers mochten ruiken, proeven en vragen stellen. Over E-nummers, gluten, allergenen, clean label, cochenille (rode kleurstof), zoutgehaltes, snel verhitten en nog veel meer. Veel streetfood-recepten zijn eveneens geschikt voor de winkel of op de BBQ.
Vegan
Gevulde portobello (foto: AVO).
Florian Lerche van AVO is gespecialiseerd in vegetarische en hybride producten en deelt die kennis graag. Dat kan interessant zijn voor de visspecialist, want bijvoorbeeld mensen die geen vlees maar wel vis eten, houden soms wél van de smaak en bite van vlees. Dan is een vegetarisch of veganistisch product (oftewel vegan) een welkome aanvulling op het gourmet- of BBQ-pakket.
De kunst is om de textuur en smaak van vlees te behouden, liefst zonder allergenen en genetische modificatie-producten, én te zorgen dat de nasmaak goed is. Hetzelfde geldt voor vegetarische en veganistische visalternatieven. Want bij deze producten wint de smaak het van de marketing; eenmaal ‘niet lekker bevonden’, is nooit meer kopen.
Eigen keuzes maken
Japanse miesalade (foto: AVO).
Er volgde een uitgebreide demo en veel vragen en uitleg over invriezen, bereiding, houdbaarheid, kosten en de producten op basis van methylcellulose en erwtentexturaat. AVO legt er de nadruk op dat iedereen z’n eigen keuzes moet maken. Ron Kuipers en Martijn Lelsz benadrukten dat elke visspecialist zelf z’n assortiment bepaalt, zij bieden alleen mogelijkheden en voorbeelden aan. Zo gingen er pittige hapjes rond, reepjes in marinade en burgers-tomato van de BBQ.
Later kwamen wetenswaardigheden over specerijen en marinades aan bod. Er was een interessante uitleg over listeria door Dr. Peusch, verantwoordelijk voor kwaliteitsborging en het AVO lab.
Julia Butke, deskundige creatieve keuken, verzorgde een demo met warme en koude groentegerechten van asperge- en aardappelsalade tot Japanse noedel en macaronisalade, maar ook gevulde portabello’s of aardappelen.
Indoor grillen
Gevulde aardappel (foto: AVO).
Bijzonder veel belangstelling trok Marco van der Kooi met sous-vide bereidingen, konfijten, marineren, razendsnel indoor grillen op 800 (!) graden en werken met een inductiekookplaat die alles exact op temperatuur houdt.
Al met al een dynamisch, leerzaam en gezellig seminar waarbij iedereen naar huis ging met inspiratie, de nieuwe marinade Lafiness Premium Smoke Bell Pepper en een klapper vol informatie en recepten.