Hola Seafood Expo!

23 mei 2023 Lieneke Schuitemaker Lieneke Schuitemaker

De Seafood Expo Global vond dit jaar voor de tweede keer plaats in Barcelona. Het grote aantal exposanten en be­zoekers en de enthousiaste reacties op de beursvloer laten zien dat de verhuizing vanuit Brussel een goede keus was. 

In de stand van AMfish loopt het op dag één direct al storm. De nomi­natie voor de Seafood Excellence Awards van de Crunchy Sushi heeft daar zeker mee te maken, merkt directeur-eigenaar Frans Kegge. Het genomineerde product, sushirollen die in de frituur of airfryer van een knapperig korstje worden voorzien, wordt door AMfish in Katwijk geproduceerd, in opdracht van The Crushi, het bedrijf van Jeroen van de Velde, Martijn Klein en Hiroshi Tsujimaru. Van de Velde en Klein presenteerden Crunchy Sushi voor het eerst op de Seafood Global in Brussel in 2016. In datzelfde jaar verwierven ze het Nederlandse patent voor hun product. Van de Velde: “Het introduceren van een nieuw product als dit vergt een lange adem. Maar inmiddels maken we winst! We groeien hard, zowel in Nederland en België als Duitsland.”

AMfish crunchy sushi Seafood Expo Global 2023 AMfish was genomineerd voor de Excellence Awards met de Crunchy sushi. (© Lieneke Schuitemaker)

Kegge is blij met de belangstelling die het genomineerde product genereert. “Daardoor zien ook partijen die ons nog niet kennen dat we nog veel meer te bieden hebben.” In Barcelona presenteert AMfish speciale horecaproducten als kabeljauw met parmaham, timbaaltjes met pesto en zalm met fleur de sel, voor de supermarkt een assortiment vistapas, maar ook ‘budgettechnische’ producten voor de zorgsector. “Zoals bijvoorbeeld ons heekrolletje gevuld met ratatouille. Een heel mooi product.”

Nieuw bij AMfish is ook het aanbod gegrilde visproducten. “Daarvoor hebben we een grote bak- en grillplaat aangeschaft.” De consument heeft behoefte aan gemaks­producten, vervolgt Kegge. “Vooral voor de magnetron en de airfryer. Daar focussen wij dus op.” Eveneens nieuw in het assortiment is de kibbeling-to-go. Kegge: “Een heel leuk product, voor horeca, catering en tank­stations. We zijn constant in ontwikkeling. Volgend jaar gaan we zelf een aantal producten inzenden voor de Excellence Awards.”

Langoustines slaan aan

langoustines Oromar Seafood Expo Global 2023 Het grootste formaat langoustines van Oromar: populair bij de tophoreca. (© Lieneke Schuitemaker)

Ook bij Oromar is het op de eerste dag meteen al enorm druk, vertelt directeur-eigenaar Jelle Pasterkamp. “We staan hier met ons hele pakket: langoustines, inktvis, zeebaars en dorade, maar ook Noordzeevis. Op wildvangst alleen kun je als bedrijf niet meer draaien. Je hebt een flink stuk aquacultuur nodig om de wereld te voeden, dat is de huidige realiteit.”

In vergelijking met Brussel ziet Pasterkamp in Barcelona meer internationale klanten. De grote aanleiding voor het bezoek zijn toch de langoustines, merkt hij. “Ze weten dat wij daarin een sterke, betrouwbare partij zijn. En dat we een kwaliteitsproduct kunnen leveren.”

Ook in Nederland zelf groeit de vraag naar langoustines, ervaart Pasterkamp. “Met name in vers. Bij de betere horeca, denk aan de sterrenrestaurants, zijn langoustines inmiddels gemeengoed. Die gebruiken dag­verse langoustines van de grootste maat. Die zijn zeldzaam en worden speciaal daarvoor geselecteerd. Chefs maken er heel mooie gerechtjes van. Ze vragen ook expliciet naar langoustines van Oromar. We worden een begrip in de markt. Dat is dan ook het resultaat van ruim twintig jaar pionieren.”

Kingfish Zeeland breidt uit

Kingfish Seafood Expo Global 2023 Het team van Kingfish Zeeland met rechts Janneke van der Linden. (© Lieneke Schuitemaker)

Bij Kingfish Zeeland tref ik brand ambassador Janneke van der Linde. “We hebben heel zinnige gesprekken met bezoekers”, vertelt zij. “De reacties op onze producten zijn onverminderd positief. Japans toprestaurant Yama uit Rotterdam wil in plaats van met tonijn alleen nog met onze vis werken omdat die supervers is. Daar zijn we heel trots op!”

We zijn uitverkocht, we zitten aan het maximum van onze productie

De nieuwbouw in de Verenigde Staten is inmiddels in de afrondende fase. “Half mei gaan de eerste vissen in de bassins en in december zijn we daar up en running!” Ook de fabriek in Zeeland wordt uitgebreid, met onder meer een nieuwe hatchery. “Daar zijn we ook bezig met een nieuw filtersysteem, waardoor het water na gebruik weer terug kan in de Oosterschelde.”
In Barcelona is de belangstelling voor de Kingfish uit Zeeland groot. “We hebben al weer verschillende goede leads. Maar we zijn momenteel uitverkocht, we zitten aan het maximum met onze productie. We werken met een wachtlijst, voor als de uitbreidingen in Zeeland en de VS klaar zijn.”

Investeren in relaties

Ben Sanders Blue World Seafood Ben Sanders van Blue World Seafood. (© Lieneke Schuitemaker)

Bij Blue World Seafood spreek ik eigenaar Ben Sanders. Het bedrijf exporteert en importeert vis van over de hele wereld, voor de foodservice en groothandels in heel Europa. Daarbij gaat het voornamelijk om black cod, sashimi en kreeft. “Wij focussen op hoge kwaliteit, die niet zo makkelijk deze kant op komt. Het assortiment is gebaseerd op de vraag vanuit de betere sushi restaurants en Nederlandse sterrenrestaurants.”

Blue World Seafood, in 2009 opgericht onder de naam Esro Seafood en toen nog onderdeel van de Esro Food Group, groeit hard. Sanders is sinds 2010 bij het bedrijf betrokken en sinds 2016 mede-eigenaar. “In 2020 ben ik zelfstandig doorgegaan met de Seafood divisie en sindsdien heten we Blue World Seafood. We begonnen met z’n zessen, inmiddels zijn we in Nuenen met zestien mensen aan het werk. Het kantoor wordt al te klein.”

Het assortiment wordt met zorg uitgebouwd. “Daar gaat altijd veel tijd in zitten. De vraag komt uit de markt. We gaan op bezoek bij verschillende leveranciers en we willen weten met welke vissers ze samenwerken. Wij komen meestal bij de beste kwaliteit uit, dus de duurste variant.” 
De beurs is wat Sanders nu al een succes. “Ik heb me nu al twee dagen schor moeten praten. We worden ook steeds bekender, mensen zoeken ons echt op.”

Daarbij gaat het vooral om investeren in relaties. “Wij gaan altijd voor de lange termijn. Dat is in ons geval extra belangrijk door de hoge prijzen van onze kwaliteits­producten, waar we niet veel vanaf kunnen doen. In het persoonlijke contact kunnen we dat goed uitleggen. Klanten kopen bij ons zekerheid. En geen recalls!”

Nieuwe zalmrokerij

Zalm Zalmhuys Group Seafood Expo Global 2023 De Schotse zalm waarmee het Zalmhuys de bezoekers verwende. (© Lieneke Schuitemaker)

Nog voor de beurs officieel open is op dag drie spreek ik bij de Zalmhuys Group directeur Diederik van Spronsen en general manager Klaas-Hessel van Eerde. Ook bij hen in de stand was het de afgelopen dagen flink druk. Van Eerde: “We hadden een goede aanloop en veel positieve reacties op ons nieuwe stand­ontwerp.”

De verhuizing van de beurs naar Barcelona is goed bevallen. “We staan hier met een grote stand, met meer ruimte voor al onze bedrijven en ons netwerk. Het is wel een drempel voor de wat kleinere klanten en visdetaillisten uit Nederland en België, maar dat gaat nog wel veranderen.”

Door de recente overname – in oktober vorig jaar – van zalmrokerij Van Wijnen en de bouw van een nieuwe rokerij op Urk ligt de nadruk tijdens de beurs op gerookte zalm. “We hebben nu een heel mooie rokerij, state of the art, met de nieuwste machines voor koud en warm gerookte zalm.

Op de beurs gaat het verder om de presentatie van de complete groep, inmiddels naast het Urker Zalmhuys bestaand uit Affish, Affish Fresh, Ocean Fish en Van Wijnen, en het team dat de groep vertegenwoordigt. Van Spronsen: “Klanten zien nu dat we een totaal pakket hebben; zowel gerookt, vers als diepvries. Daar is zo’n beurs voor en dat blijft zich uitbreiden.”

Vegan calamares

Fisherman's Choice Seafood Expo Global 2023 Opperbeste stemming op de stand van Fisherman’s Choice. (© Lieneke Schuitemaker)

Fisherman’s Choice, onderdeel van de Brouwer Foodgroup, staat zoals gebruikelijk in een gezamenlijke stand met zusterbedrijven Visscher Seafood en Asia Express Food. Het bedrijf handelt voornamelijk in diepvriesvis, met het accent op garnalen, vertelt marketing & projectmanager Phil Sadijo. Fisherman’s Choice presenteert in Barcelona de nieuwe lijn vegan producten, met onder meer calamares, vissticks, -schnitzels en -burgers. “De reacties daarop zijn enthousiast. Veel van onze klanten willen met die producten beginnen. Er is een markt voor, die wil je niet missen.”

Er is een markt voor vegan producten, die wil je niet missen

Ook de gyoza’s met Argentijnse garnalen zijn nieuw in het assortiment, evenals de garnalentwisters van filodeeg, onderdeel van het retailbrand Superchoice. “Superchoice, met producten in kleine verpakkingen voor de airfryer, is de afgelopen twee jaar enorm gegroeid, van acht naar inmiddels veertig producten. Ook hier in Barcelona is daarvoor veel belangstelling.”

Kokkels van het Wad

Op de valreep lukt het op de derde beursdag om Igor Kint, verkoopdirecteur van schelpdierbedrijf Lenger uit Yerseke, te spreken. “We hadden goede dagen, er is veel vraag op ons afgekomen. We hadden veel aanloop, ook van mogelijke nieuwe klanten. Nu is het een zaak van nieuwe aanvoer om aan die vraag te kunnen voldoen. Dan kom je uit bij de grondstoffen. Wij hebben gelukkig eigen visserijen in beheer; voor onder meer nonnetjes, kokkels en scheermessen zijn we zelfvoorzienend. Maar het blijft een uitdaging qua planning en logistiek, door het gesloten seizoen. Dat zorgt voor een gezonde spanning.”

Met name handmatig geviste Wadkokkels zijn historisch heel belangrijk voor Lenger, aldus Kint. “Vorig jaar waren er problemen met de kokkels van het Wad en dat moet je kunnen opvangen. Dat kunnen we door de grote variatie in ons assortiment, maar je mist de kokkels dan wel.”
Qua klanten maakt de nieuwe beurslocatie geen groot verschil voor Lenger. “We zien hier dezelfde klanten en bedrijven. Maar dit is wel een superlocatie: mooi en overzichtelijk. Barcelona bevalt ons goed!”, aldus Kint.

Altijd op de hoogte blijven?