Hoe richt je zelfbediening in de winkel goed in?

29 juni 2023 Edith van Peij Herbert Wiggerman

Klanten zelf hun verpakte vismaaltijden of salades laten pakken is leuk en uitnodigend, maar leidt vanuit een hygiëne-perspectief ook tot risico’s. 

Het liefst laat u klanten uw lekkernijen van dichtbij zien en ruiken. Zelf je producten mogen pakken van mooi uitgestalde schalen zorgt ook voor een leuke klantbeleving, maar denk bij de inrichting en de organisatie aan een paar dingen. De hygiëne­code vereist dat u (vis)producten verpakt of afschermt of er voldoende toezicht op houdt. Daarnaast, en misschien nog wel belangrijker, moet u van tevoren goed bedenken of al uw klanten wel zo enthousiast zullen zijn. Klanten zijn in de coronajaren zelf ook kritischer geworden op hygiëne.

Producten verpakken is eigenlijk het beste. Daarmee voorkomt u dat klanten aan producten zitten, ze besmetten en weer terug­leggen. Of erger nog: op de grond laten vallen en terugleggen. In de coronapandemie zagen we dat producten vaker verpakt werden aangeboden. Het is het meest hygiënisch en nog steeds kunnen klanten uw heerlijke producten van dichtbij zien en (deels) ruiken. 

Zelfbedieningsmeubel

Bij producten in het zelfbedieningsmeubel is het belangrijk dat ze de juiste temperatuur hebben (<4 °C). Zorg voor een volle en nette presentatie wat ook uitnodigend werkt en vergeet daarbij niet om de producten van de juiste naam te voorzien op het schapkaartje. Ook etikettering is een belangrijk onderdeel en verschaft de consument de juiste informatie als dit volledig gebeurt. Met name allergenenverstrekking is zeer belangrijk. Er zijn 14 allergenen die u moet vermelden als deze in uw product voorkomen. Bij verpakte pro­ducten moet deze informatie op het etiket staan. Bij onverpakte producten moet u klanten vertellen dat ze hier naar kunnen vragen en moet de informatie ook beschikbaar zijn. Sinds april 2020 handhaaft de NVWA actief op deze allergeneninformatie.

First in, first out

Maak gebruik van goed te reinigen presentatiebakken, waar de producten op liggen, en denk bij het bijvullen aan het ‘first in, first out’-principe: leg de achtergebleven producten boven op de nieuwe voorraad. Dan weet u zeker dat u altijd verse producten aanbiedt.

Het is lastig om continu een oogje in het zeil houden op het zelfbedieningsmeubel. Soms loopt de winkelmedewerker toch even weg. Zorg ervoor dat het zelfbedieningsgedeelte goed in het zicht staat, bijvoorbeeld dicht bij de kassa. De winkelmedewerker moet handelen als een klant iets laat vallen. 

Proeverij

Proeverijtjes komen weer meer terug. Maar houd ook hier in de gaten dat producten niet te lang staan of dat mensen er onnodig aan zitten. Zorg dat de proeverijtjes, indien noodzakelijk, goed gekoeld blijven of biedt warme proeverijtjes vers en lekker warm aan. Door prikkertjes te gebruiken, hoeven mensen de producten niet aan te raken en als u kans heeft, laat dan een medewerker met een plankje of schaal rondgaan. Dat is zowel vanuit hygiëne- als verkoopperspectief waar­schijnlijk de beste manier.

 

Edith van Peij Edith van Peij is kennisspecialist Voeding & Levensmiddelenwetgeving bij Foodbase (© Foodbase)

Over Foodbase

FoodBase ontzorgt ondernemers in de versbranche met een breed palet aan opvolgbare diensten, van training tot hygiëne-inspectie en advies. Wij geloven in de kracht van samenwerking van vakmens tot vakmens. Samen zet je de mooiste prestaties neer en maak je verschil. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem een kijkje op onze website www.foodbase.nl. Of neem contact met ons op via info@foodbase.nl.

Altijd op de hoogte blijven?