Unieke producten, in combinatie met passie en vakkennis. Dat is volgens Hans Fentsahm de basis voor zijn bestaan als vishandelaar. Voor hem is het echt een roeping en niet zomaar een baan. Beschrijf je Fentsahm als vishandelaar, dan doe je hem in alle opzichten te kort. Naast een viswinkel in Eibergen en de ambulante handel, rookt Fentsahm zelf verschillende visssoorten zoals zalm, makreel en rode poon. Daarnaast geeft hij al zeven jaar les op het SVO in de vakken verkoopmedewerker en visspecialist.
Volgens de website van Vishandel Hans Fentsahm ligt Eibergen al vijftig jaar aan zee. Dat heeft niks te maken met de zorgen over een verhoging van de zeespiegel ten gevolge van de stijgende temperatuur op aarde. Maar wel alles met de vestiging van de visspecialist in dit Achterhoekse plaatsje, op tien kilometer van de Duitse grens. Met ook nog een aantal standplaatsen in de buurt als ambulant handelaar.
Om geheel in de beeldspraak te blijven, gaat Fentsahm daarvoor de rivier de Berkel ‘stroom op- en afwaarts’. Dat staat ook prominent op de verkoopwagen. We spraken de 53-jarige eigenaar Hans Fentsahm die de onderneming met zijn vrouw Mireille als een twee-eenheid runt.
Passie en vakkennis
Fentsahm vindt het belangrijk om als visspecialist ook de wat ouderwetsere vissoorten als stokvis te blijven verkopen (foto: Koos Groenewold).
Fentsahm nam al in 1982 het bedrijf over van zijn vader, die in dat jaar na een kort ziekbed overleed. “Ik was 15 en zat op het VWO. Ik zou daarna Levensmiddelentechnologie gaan studeren. Ik heb toen nog een HAVO-diploma gehaald en heb de zaak samen met mijn moeder voortgezet. We moesten wel eerst naar de notaris, want ik was als 15-jarige handelsonbekwaam.”
Het scheelt dat Fentsahm al van jongs af aan in het bedrijf meehielp. “Ik stond als 10-/11-jarige jongen al haring te snijden. De laatste twee jaar werkte ik op vrijdag al in de zaak. Daar was het altijd druk die dag en ik vond dat ik mij daar nuttiger kon maken dan op school. Ik stond overal voldoende voor. De leraren wisten stonden oogluikend toe dat ik op vrijdag werkte.”
Het bedrijf dat Fentsahm op 15-jarige leeftijd overnam, bestond destijds al uit een winkel en een ambulante handel. “Mijn vader is begonnen met een viswinkel en ging met een kar evenementen af.”
Die combinatie van viswinkel en ambulant zet Fentsahm voort. Hij kiest daarbij bewust voor markten en standplaatsen in de buurt. “Er zijn handelaren die het hele land doorrijden, maar dit scheelt enorm veel reistijd.”
Markten en standplaatsen
Het echtpaar Fentsahm is als ambulant te vinden op verschillende plaatsen in de regio Achterhoek. Dinsdag tot 12:30 uur: markt in Eibergen; woensdag van 10:00 tot 13:00; markt in Rietmolen; donderdag van 10:00 tot 13:00 uur: Beltrum; vrijdag van 10:00 tot 18:30 uur: bij de winkel in Eibergen; zaterdag van 10:00 tot 17:00: bij de Albert Heijn in Eibergen.
Hele assortiment aan boord
Om het hele assortiment ook op de markt te kunnen aanbieden, is een forse verkoopwagen een randvoorwaarde (foto: Koos Groenewold).
Fentsahm koos destijds bewust voor een grote verkoopwagen, van acht meter lang. Dat biedt hem de ruimte om in de wagen hetzelfde assortiment te voeren als in de winkel aan de Nieuwstraat 26 in Eibergen. Die winkel beslaat 100 vierkante meter en daarachter is de bereidingsruimte en de opslag te vinden.
Dat assortiment is breed, waarbij Fentsahm nadrukkelijk inspeelt op trends en ontwikkelingen. “De klant bepaalt ons assortiment.”
Kibbeling, lekkerbekken, gebakken vis zijn naast haring ook de hardlopers voor Fentsahm op de markt. “Vooral in de kleine dorpen zie je een enorm piekmoment rond etenstijd.”
De Eibergse vishandelaar heeft met twee grote pannen van 70 centimeter en nog een kleinere meer dan voldoende bakcapaciteit aan boord. “Wij hebben een breder assortiment dan een collega in een gemiddeld even grote plaats. We bieden zowel de nieuwe producten zoals de wraps, salades en ovenschotels aan, als ouderwetse zoals stokvis. Ik vind het voor het vak belangrijk dat je die ook aanbiedt.”
De nieuwe producten zijn eveneens van belang volgens Fentsahm. “De generatie die er nu aankomt, kan helemaal niet meer koken. Dan heb je twee mogelijkheden. Voorlichting geven hoe ze het kunnen bereiken of het zo makkelijk mogelijk voor ze maken door het in de vorm van een magnetron-maaltijd aan te bieden.”
Zelfgerookte vis
Wraps, salades en ovenschotels worden als gemaksproduct steeds belangrijker, signaleert Fentsahm (foto: Koos Groenewold).
Fentsham rookt zelf zalm, makreel en poon. Los van een aantal vaste horecaklanten, die het op de menukaart hebben staan, verkoopt hij die producten bewust niet aan collega’s door als een soort groothandel. “We onderscheiden ons ermee, door het alleen zelf te verkopen.”
Het hoeft geen betoog dat Fentsahm gezien zijn vakkennis precies weet waar hij ‘zijn handel’ moet inkopen. “Onze haring kopen wij al sinds heugenis bij Den Dulk in Scheveningen. Voor de start van het seizoen gaan we altijd naar Scheveningen om te monsteren. Vaak weten zij al wat wij zoeken. We hoeven dan ook niet tientallen partijen te bekijken. Een vertrouwde partner dus.
Verse vis komt vaak van Koelewijn’s haringinleggerij. Die zien we normaal drie keer per week. In geval van spoed wel eens vaker. Als zij het niet hebben kijken we verder rond. Verder hebben we een goede partner aan Smedes Fine food voor de olie, sauzen, kruiden en overige producten. Middelkamp in Enschede heeft een aantal onderscheidende specialiteiten en is dicht in de buurt.”
Twee-eenheid
Foto: Koos Groenewold
Fentsahm spreekt overigens in het interview consequent niet over ‘ik’, maar over ‘we’. “Samen met mijn vrouw Mireille run ik deze onderneming. Zonder haar zou ik al die activiteiten buiten het bedrijf niet kunnen doen. Toen wij elkaar leerden kennen in 1987/1988 zat zij nog op de Hotelvakschool. De eerste twee jaar heeft zij alleen in het weekend meegewerkt, daarna kwam ze volledig in het bedrijf. Dat was toen in plaats van mijn moeder, met wie ik het bedrijf tot die tijd runde.”
Hans en Mireille doen overigens beiden zowel de winkel als de ambulante handel. “Dat wisselen we af. Ik wil geregeld overal zijn.” Hij beleeft ook echt lol aan de markt. “Vooral met de ouderen kun je heel goed even lekker ‘zeuren’.”
Vishandel Fentsahm heeft twee man in vaste dienst en beschikt over een aantal vaste oproepkrachten die vroeger in het bedrijf hebben gewerkt. Verder helpen de beide zonen regelmatig mee in het weekend. Zoon Koen is 21 en studeert in Wageningen Foodtechnology. Pim is 18 en studeert Biomedische Technologie. “Wij verwachten niet van ze dat zij de zaak gaan overnemen. Het is onze hobby en dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het hun hobby ook is.”
SVO-docent
Naast de winkel en ambulante handel is Hans Fentsahm onder meer actief als docent bij SVO (foto: Hans Fentsahm).
Naast de eigen onderneming is Fentsahm is op diverse andere fronten in de vissector actief. Zijn ‘Ik doe redelijk veel in de branche’, kun je gerust een understatement noemen. Zo geeft Fentsahm sinds zeven jaar les als SVO-docent op de vakopleiding food in de vakken ‘verkoopmedewerker’ en ‘visspecialist’. “Ik werd eerst gebeld of ik niet een paar keer wilde invallen. Al snel kwam de vraag of ik niet een keer wat kon voorbereiden. Uiteindelijk kreeg ik een eigen klas toen iemand uitviel.”
In principe geeft de Eibergenaar één dag per week les. Op de maandag. “Maar het loopt wel eens uit de hand”, aldus Fentsahm. Naast het MBO verzorgt Fentsahm onderwijs voor het vakdiploma en bedrijfstrainingen. “Niet iedereen kan dan altijd op dezelfde dag. Verder ben ik examinator bij opleidingen op andere locaties.”
Het is Fentsahm een doorn in het oog dat de verplichting van het vakdiploma voor ondernemers is afgeschaft. “Dat is eigenlijk een must. Je komt nu handelaren tegen die het puur voor de portemonnee doen en niet vanuit passie. Je kunt het met vijftien collega’s in de buurt heel goed doen, maar als er een slechte tussen zit, gaat dat ten koste van het vertrouwen in het product en de collega’s.”
Grüne Woche
Tijdens de Grüne Woche in Berlijn mocht Hans Fentsahm het ‘product vis’ promoten (foto: Hans Fentsahm).
Al die activiteiten zorgden ervoor dat hij onlangs namens het Nederlands Visbureau demonstraties verzorgde op de Grüne Woche, een vakbeurs in Berlijn. “Daarvoor werd ik door het Visbureau gevraagd. Misschien ook wel omdat we dicht bij de Duitse grens zitten en dat ze verwachten dat ik goed Duits spreek. Met ‘verkoop-Duits’ kom ik inderdaad een heel eind”, aldus Fentsahm met een brede glimlach.
Hoe het was? “Geweldig om eens het product te promoten en niet zozeer onze eigen zaak, door vis te fileren, te snijden en de serveren. Op die manier hebben we de Duitsers laten weten welke fantastische producten wij hebben.”
In Eibergen heeft Fentsahm ook de nodige vaste Duitse klanten. “Natuurlijk niet zoveel als collega’s in Enschede en Winterwijk. Maar er zijn altijd mensen die juist niet naar een grote stad willen op zaterdag.”
Door de coronacrisis ligt het grensverkeer en het bezoek aan Nederlandse markten tijdelijk stil. Ook zijn markten in Oost-Nederland afgelast.
Kokkerellen met vis
De Fentsahms promoten vis bij consumenten en horecazaken onder het mom van ‘Kokkerrelen met Vis’. Volgens Hans Fentsahm gaat het daarbij om welke vis bij welk menu past. “Mijn vrouw heeft Hotelschool gedaan en we eten zelf ook graag vis. We staan ook geregeld in de keuken om koks te leren hoe ze bepaalde producten het beste kunnen bereiden.”