Vegan vis. Het klinkt als vloeken in de kerk maar bij de consument is er animo voor, vertelt Simon Visscher van de Vegan Visboer. Hij verkoopt verschillende plantaardige visproducten die samen met Kramer Fish ontwikkeld zijn. Visspecialisten kunnen hiermee flexitariërs en veganisten binnenhalen als klant.
Foto's Vegan Visboer
Na een vegetarische slager is er nu ook een Vegan Visboer. In het voorjaar van 2021 verruilde Simon Visscher zijn carrière in de horeca en wijnsector voor een nieuwe uitdaging als zelfstandige Vegan Visboer.
Wat is een ‘Vegan Visboer’?
“Precies zoals het er staat: ik verkoop producten die qua structuur en smaak aan vis doen denken maar vegan zijn, dus vrij van dierlijke grondstoffen.”
Hoe kwam je op het idee?
“Om mij heen hoor ik steeds vaker van men- sen dat ze bewuster en duurzaam willen eten en leven. Dat doen ze door een paar keer per week vis en vlees te vervangen door plantaardige voeding. Toen ik in gesprek raakte met Frederik van visbedrijf Kramer Fish op Urk, vertelde hij dat ze bezig waren met het ontwikkelen van plantaardige visvervangers. Vanaf dat moment zijn we samen deze vegan visproducten gaan ontwikkelen. Inmiddels verkopen we ze aan de foodservice.”
Wat is je missie?
“Ik wil graag mijn steentje bijdragen aan bewuster en duurzamer leven door smakelijke, plantaardige visvervangers op de markt te brengen.”
***Het artikel gaat verder onder de foto
De producten zoals deze vegan garnaal hebben dezelfde look and feel en smaak als die met dierlijke eiwitten.
Waaruit bestaan die vegan visproducten?
“Ze zijn met een ambachtelijk oog ontwikkeld. Verschillende chefs hebben erover meegedacht. De basis is een rijstkorrel die een beetje papperig is. Deze heeft de structuur en de smaak van een witvisachtige. Daaraan voegen we kruiden, tarwe, aardappelzetmeel en algen toe. Zo krijgen we producten die de beste match met vis hebben qua smaak, kleur, structuur en bite.”
Waarom moet het op vis lijken?
“Omdat mensen daarmee bekend zijn en het helpt ze om voor een plantaardig alternatief te kiezen.”
Als je verder wil in de visbranche moet je je blik verbreden
Hoe zit het met de voedingswaarde?
“Net als in vis bevatten onze producten eiwitten en omega 3,6 en 9. Deze zijn afkomstig uit de algen, die in de natuur ook de basisgrondstof zijn voor vis. We leveren onze vegan visproducten aan horeca en zorginstellingen. Voedingswaarde is belangrijk: in de zorg moeten mensen voldoende eiwitten en vetzuren binnen krijgen.”
Voor wie is jullie vegan vis bedoeld?
“Onze doelgroep zijn niet zo zeer de veganisten. Die vinden zelf hun weg wel maar wij zetten vooral in op de groeiende groep flexitariërs. Die willen twee tot drie keer per week plantaardig eten. In plaats van kibbeling eten ze de vegan variant.”
Van kibbeling tot visfriet
De Vegan Visboer heeft een achttal producten op de markt gebracht zoals vegan kibbeling, burgers, garnalen maar ook vissticks, -nuggets, -friet en -filets. Naast verpakkingen van 1 en 2,5 kilo zijn er consumentenporties beschikbaar met productcombinaties. Visspecialisten die interesse hebben, kunnen contact opnemen voor een proefverpakking.
Is er een markt voor jullie producten?
“De ontwikkelingen gaan heel snel. Dat blijkt uit marktonderzoeken van GfK en Nielsen. Ook in de retail is de categorie ‘vegan’ steeds belangrijker. Het aanbod plantaardige visvervangers is nog niet zo groot als dat van vlees. Vis was een beetje een vergeten categorie toen we begonnen maar dat verandert snel."
Hoe is de stand van zaken nu?
We leveren inmiddels volop aan de foodservice via verschillende groothandels. Onze producten staan op de kaart bij restaurants, we beleveren cateraars maar nog niet aan visspecialisten.”
***Het artikel gaat verder onder de foto
Bij een aantal restaurants staan de producten van de Vegan Visboer zoals deze visburger op de kaart.
Merk je ‘koudwatervrees’ bij visverkopers?
“Ik kan me voorstellen dat als je een zaak hebt in een echt vissersdorp, je niet meteen de meerwaarde inziet van vegan visproducten. Het klinkt misschien als ‘vloeken in de kerk’. Maar ik merk dat vooral jonge ondernemers – zoals Frederik van Kramer Fish – vooruitkijken. Als je verder wilt in de visbranche, moet je je blik verbreden en ook naar plantaardige alternatieven kijken.”
Hoe dan?
“Nu zijn er flexitariërs die de viswinkel of -kraam voorbij lopen. Als je vegan visproducten aanbiedt naast je normale assortiment, kun je extra omzet halen. Zo vertelde de eigenaar van een foodtruck die fish and chips verkoopt mij. Door ook een vegan variant aan te bieden, trok hij extra klanten.”
Hoe breng je die vegan vis aan de man?
“Ik zou dat op dezelfde manier doen zoals je nu ook in je winkel producten promoot. Geef het bijvoorbeeld aan op je gevelposter of stoepborden.”
Liggen vegan en vis straks naast elkaar in het schap?
“De praktijk zal uitwijzen of mijn gevoel en mijn verwachtingen ten aanzien van vegan vis kloppen. Ik verwacht dat de transitie snel zal gaan en dat er over tien jaar zelfs geen flexitariërs meer bestaan als aparte doelgroep.”
Dit is een artikel uit Vismagazine 9-2022. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine.
|