Bij versspecialisten heeft bestellen, zeker na corona, een impuls gekregen. De markt voor bezorging groeit, maar is nog altijd een relatief klein deel van de totale online omzet. En er zijn nog veel ondernemers zonder webshop.
1. Karel van den Heuvel, GraagGedaan
‘Nog veel verswinkels zonder webshop’
GraagGedaan is ruim tien jaar actief in Nederland als specialist op het gebied van gepersonaliseerde webshops voor ambachtelijke verswinkels. Sinds 2018 is het bedrijf onderdeel van een Belgisch bedrijf dat wereldwijd duizenden slagers, bakkers en visspecialisten helpt met digitaliseren. In Nederland onder meer een groot aantal Keurslagers, Visgilde winkels en Echte Bakkers.
Commercieel directeur Karel van den Heuvel ziet twee belangrijke voordelen voor slagers en visspecialisten die met een webshop werken. “Het leidt tot extra omzet en een efficiëntere afhandeling van orders. Het marktaandeel van online gekochte boodschappen groeit gestaag door. Trendwatchers bij Food Service Instituut Nederland en Rabobank voorspellen dat deze groei de komende jaren verder doorzet”, aldus Van den Heuvel. Versondernemers zullen volgens hem moeten zorgen dat potentiële klanten een gebruiksvriendelijke webshop en/of bestelapplicatie aangeboden krijgen. “Met software is het mogelijk complete productielijsten te genereren, bijvoorbeeld gefilterd op productcategorie. Daardoor is een online geplaatste bestelling sneller en makkelijker te verwerken dan een bestelling in de fysieke winkel.”
Klanten lopen weg
Er zijn nog veel verswinkels in ons land zonder webshop. “Die raad ik zeker aan om snel te starten, al is het maar met een beperkt deel van het assortiment. Want als klanten eenmaal het online bestelgemak bij één van je collega’s hebben ervaren, zie ze dan nog maar eens terug te winnen”, legt hij verder uit.” De markt voor bezorging groeit wel in de doelgroep van de versspecialist, maar is nog altijd een relatief klein deel van de totale online omzet.
Tegenwoordig biedt Graag Gedaan naast gepersonaliseerde webshops ook de mogelijkheid om gepersonaliseerde bestelapplicaties voor iOS en Android te maken. Zo’n app biedt nog meer bestelgemak voor de consument, die volgens Van den Heuvel binnen 20 seconden een order kan plaatsen. “Bovendien heb je als versspecialist een krachtige marketingtool in handen, omdat het mogelijk is push-notificaties te sturen naar alle gebruikers. Zo kom je direct binnen op het startscherm van de telefoon van je klant. En last but not least, het is ook heel gaaf om je eigen app te hebben in de App Store en Google Playstore. De app wordt opgeleverd onder je eigen naam, in je eigen kleuren en met je eigen assortiment”, maakt hij nog even reclame.
2. Jan Knulst, Proef Zeeland
‘Opvallend dat klanten ook nog graag fysiek komen winkelen’
Wat in 1912 begon als een klein kweekexperiment van de vissersfamilie Schot is uitgegroeid tot een professionele kwekerij: Neeltje Jans Mosselen. De kwekerij vist al jaar en dag op de beste kwaliteit mosselen en heeft in de loop der jaren ook de kreeftenvisserij en de oesterteelt als bedrijfstakken toegevoegd. De mosselen van Neeltje Jans worden geëxporteerd naar onder meer België, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg. Mede dankzij het succes van de mosselen werd in 2013 het bedrijf uitgebreid met een viswinkel en restaurant, genaamd Proef Zeeland.
De proeverij, en de beleving, staan centraal bij Proef Zeeland. En de laatste jaren wordt steeds meer ingezet op digitalisering, vertelt bedrijfsleider Jan Knulst. “Dat zien we ook binnen de visbranche. Van kassa-systemen, tot reclame via mailing, uitingen op social media en veel verkoop via de webshop. Alles draait er tegenwoordig bijna om”, legt hij uit. Hij verwacht dat dit verder zal toenemen. “Overigens valt me altijd op dat klanten ook nog graag fysiek komen winkelen. Bestellen via de webshop wordt door een gedeelte van het klantenbestand al volop gedaan, maar er is een deel dat liever ziet wat ze bestellen of graag telefonisch met een medewerker wil spreken. Zeker ook omdat ze graag goed geïnformeerd willen worden door ons als visspecialisten.”
24 uurs-shop
Knulst en zijn team doen een aantal mailingen per week uit. “Hiermee hebben we een megagroot bereik. Er wordt aandacht gevestigd op aanbiedingen en specifieke producten worden uitgelicht. Verder zetten we ook in op Facebook en Instagram en hebben we een nieuwe webshop laten maken. We bezorgen in heel Nederland en een gedeelte van België. Een verspartner verzendt onder meer kant en klare maaltijden tot de meest verse vis. Van schaal- en schelpdieren uit eigen kweek en visserij tot een bijpassende huiswijn. Ook kunnen klanten fysiek en online terecht in onze winkel voor verse salades en groenten als zeekraal en lamsoor.”
Onlangs is het bedrijf gestart met een 24-uurs shop waar klanten buiten de openingstijden om terecht kunnen (zie foto, red.). Naast de locatie op Neeltje Jans beschikt het bedrijf in Zierikzee over het Mosselpakhuys. Deze locatie is gevestigd in één van de oudste stedelijke pakhuizen van rond 1600. Opgekocht en volledig gerestaureerd door de familie Schot is het een prachtige locatie voor de producten van Proef Zeeland.
3. Rutger Gassner, Weda
‘Ondernemers die vooruit willen, maken het verschil’
Weda in Naarden is sinds 1948 een belangrijke leverancier van weegschalen, kassasystemen en software. “We richten ons op bedrijven die met ons vooruit willen”, zegt managing director Rutger Gassner. “We hebben 8.000 klanten die we al heel lang bedienen. Alle ervaringen gebruiken we om retailers en industriële klanten te helpen om de volgende stap te zetten.”
Gassner raadt retailers aan hun weegschalen en kassa’s te integreren in één ecosysteem bestaande uit verschillende modules zoals weegschaal, kassa, webshop, kiosk, boekhouding, rapportage & analyses, pin-koppeling, etikettering, allergenen, ingrediënten, bereidingswijze en loyaliteitsprogramma.
“Als ondernemer moet je vooruitkijken, vind ik. Dan heb je een platform of een oplossing nodig waarop je kan voortbouwen. Mijn advies voor iedere ondernemer: focus je op het verkopen van je product en werk samen met een partij die voor jou het totale ecosysteem kan inrichten naar jouw wensen. Als je geen goede basis hebt, gaat het je niet lukken om alle nieuwe functies die je in de toekomst nodig hebt te integreren in je systeem.”
De ‘hardware’ (zoals een weegschaal) is volgens Gassner minder belangrijk dan de software of de ‘back office’. “Detaillisten zouden hardware-onafhankelijk moeten worden. Dan maakt het niet uit of je een weegschaal, een kassa, een tablet of een webshop in één ecosysteem wil onderbrengen. Belangrijke voorwaarde voor een goed werkend systeem is een stabiele en betrouwbare internetomgeving. Alle data sla je op in de cloud waardoor je overal en altijd toegang hebt tot jouw systeem met alle informatie. Een groot voordeel is ook dat je daarmee alle weegschalen, kassa’s en gebruikers op afstand kan gaan ondersteunen.”
“Ook in de ambulante handel waar wij heel actief zijn zie je deze trend. Met een 4G-router maken ze hun eigen netwerk, om te communiceren met een printer, pinautomaat, scanner of handheld. Nederlandse markthandelaren lopen vooruit op het buitenland. Ik verbaas me er iedere keer over hoe ver al zijn. Ze hebben prachtige kassasystemen met touch screens en ze krijgen steeds meer inzicht in hun werkprocessen.”
Op de pof
Digitalisering maakt het ook mogelijk om nieuwe functies aan het ecosysteem toe te voegen. Gassner: “Denk aan een slager of visboer die tafeltjes neerzet en broodjes gaat serveren of met (online) bestellingen gaat werken. Of neem een concept als ‘op de pof’ voor klanten die een paar keer per week een broodje komen eten. Ook zo’n ‘bonnetje voor later’ laat zich prima digitaliseren. Voor ondernemers zijn er allerlei keuzes te maken. Onze adviesrol wordt daardoor steeds belangrijker.”
Dit is een artikel uit Vismagazine 9-2022. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine.
|