Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) brengt de consumententrends in kaart. De nieuwe – en vooral de jongere – consument is op zoek naar ‘gemak’. Ook ‘genieten’ is een trend waar de visspecialist op kan inspelen.

Het FSIN is een onafhankelijk kennisplatform in de food­sector. Aan de hand van markt- en consumentenonderzoek geeft het FSIN inzicht in veranderingen, ontwikkelingen en trends, die van in­vloed én van belang zijn voor de foodmarkt, en dus ook voor de visspecialist. Tijdens ons 40-jarig jubileum hebben wij het FSIN uitgenodigd om hun inzichten te delen en hoe we daar als visspecialist op in kunnen spelen. Hieronder vind je een aantal van de belangrijkste trends die van invloed zijn op het koopgedrag van de consument.

Trend 1: gemak
De nieuwe (jonge) consument is op zoek naar gemak. Men is niet op zoek naar een product, maar naar een suggestie of oplossing. Jongeren gaan niet naar een ‘visboer’, maar naar iemand die een oplossing heeft. Maak het deze consument gemakkelijk. Bied suggesties in de vorm van maaltijden en/of maaltijdcomponenten. Zorg dat de consument de vis niet meer hoeft schoon te maken of zelf te bereiden. Dat is voor veel consumenten te veel gedoe. Zorg dat je beter bent dan de supermarkt.

Dat betekent dat er kansen liggen in het bieden van (voorverpakte) maaltijden en/of maaltijdcomponenten, in online winkelen, in afhalen buiten openingstijden, in het meegeven van recepten en bereidingswijzen.

Als je meer kennis over bereiding of inspiratie voor maaltijden wilt opdoen, dan is er bij SVO Vakopleiding Food de mogelijkheid om de training Traiteur te volgen. In vier bijeenkomsten leer je nieuwe verrassende bereidingstechnieken, het slim inzetten van apparatuur en hoe je je eigen ‘maaltijdentekening’ aan je visproducten geeft.

Trend 2: genieten
Ook voor de trend ‘genieten’ geldt dat je je als visspecialist kunt onderscheiden van de supermarkt. Door het aanbieden van onderscheidende, speciale producten en het inspireren met bijzondere recepten, kun je de consument verleiden om zijn of haar visproducten bij de visspecialist te kopen. Dit doe je ook met mooie foto’s van je producten op de je website. 

Om te onthouden
‘Gemak’ en ‘genieten’ zijn belangrijke aan­jagers voor het koopgedrag van consumenten.
Een speciaalzaak moet ook écht speciaal zijn. Dat doe je door ambacht en beroepstrots te laten zien en ervaren, én oplossingen te bieden. 
Wil je hier hulp bij hebben, aarzel niet om ons te benaderen.

Met onze VISscan adviseren wij jou als visspecialist en helpen wij je rendement te verbeteren: info@visspecialisten.nl.

VNV logo

Vereniging van Nederlandse Visspecialisten
Secretariaat:
(085) 077 81 40
info@visspecialisten.nl
www.visspecialisten.nl

Altijd op de hoogte blijven?