Feestverpakkingen het hele jaar door

27 september 2022 Edwin Rensen

Gepersonaliseerde verpakkingen met de huisstijl en branding van de klant zijn in opkomst. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid bij verpakkingen in de visbranche onverminderd hoog.

1. Huub Rolf, Weidelco:
"Duurzaamheid is trend"

Weidelco_rondvraag VIS 7-2022

Weidelco is een groothandel met een totaalassortiment voor de foodbranche zoals verpakkingen, specerijen, reinigingsmiddelen, netten, kunstdarmen en apparatuur. De trend in verpakkingen voor zowel visspecialisten, slagers als poeliers zijn duurzame verpakkingen. “Het thema speelt een belangrijke rol binnen onze maatschappij en een toenemende groep consumenten kiest hier bewust voor bij aankopen. Door hier als visspecialist op in te spelen ontstaat er een extra aankoopargument voor de consument”, stelt directeur Huub Rolf. Weidelco Foodpartners biedt een totaaloplossing waarmee ondernemers met duurzame verpakkingen kunnen werken, inclusief de apparatuur om begast te kunnen (voor)verpakken. Daarnaast zet het bedrijf ook in op hygiëne, voedselveiligheid, bemonstering en etikettering omdat dit bij voorverpakken een essentieel thema wordt.
Weidelco lanceert verder een duurzaam machinaal verpakkingsconcept voor winkels en thuisbezorgers. Rolf: “Een slim en compact concept geschikt voor vis, vlees, vleeswaren, maaltijden en hapjes.” Ook voor speciale feestdagen, wanneer bijvoorbeeld de barbecue en mini-gourmet uit de kast worden gehaald, een prima oplossing denkt Weidelco. “Onze verpakkingen zijn over het algemeen geproduceerd met 95% minder plastic en geschikt voor begassen, waardoor de producten langer houdbaar zijn. Weidelco levert behalve de verpakkingen ook de praktische en compacte machine.”

Voorverpakken

Een nieuwe trend in verpakkingen is het voorverpakken. Steeds meer ambachtelijke winkels kiezen ervoor. “Het biedt veel voordelen”, legt Rolf uit. “Ten eerste kun je als ondernemer werkzaamheden voorbereiden. Dat scheelt tijd en daarmee worden kosten bespaard. Ten tweede nemen consumenten voorverpakte producten sneller mee als je ze goed presenteert. Bovendien is er minder tijd nodig om de klant te bedienen. De omzet bij winkels die voorverpakken, ligt aantoonbaar hoger. Ten derde, als de visspecialist begast voorverpakt, wordt de houdbaarheid van de producten aanzienlijk verlengd. Dat scheelt enorm in derving en daarmee worden ook de kosten gereduceerd. Slim verpakken wordt zo een belangrijk onderdeel binnen de bedrijfsvoering van veel versspeciaalzaken.” Weidelco is van mening dat verpakken slechts een onderdeel is binnen de bedrijfsvoering. “Ook de juiste assortimentskeuzes waarmee je als versondernemer je doelgroep aanspreekt en blijft aanspreken en de promotie van winkel en assortiment worden steeds belangrijker om het onderscheidende vermogen van de winkel te promoten”, besluit Rolf. Verpakkingen horen daar zeker bij.

2. Manouk Schrier, Van Es Verpakking:
"Gepersonaliseerde verpakkingen populair"

Van Es Verpakking is leverancier van verpakkingen voor schaal- en schelpdieren. Volgens woordvoerder Manouk Schrier onderscheidt het bedrijf uit Yerseke zich door klanten te ontzorgen en verpakkingen op tijd – “just in time” – af te leveren. “Daarnaast hebben we een eigen productielijn ontwikkeld en een designer in huis gehaald. Zo kunnen we klanten snelle levertijden bieden voor het bedrukken van kleinere series verpakkingen op hout, papier, karton en jute. In noodgevallen kunnen we zelfs in twee uur iets realiseren. We zeggen dan ‘ff knallen met zijn allen’ ”, aldus Schrier. Het bedrijf bedrukt mosselpannen met het logo van de klant en is volop bezig met projecten op het gebied van recycling. Schrier: “We zijn bijvoorbeeld aan het kijken naar de mogelijkheden om PP mosselbakken te recyclen met een circulaire toepassing. Een ander project is het produceren van houten oestermanden zonder gebruik van stalen nietjes. Zo willen we blijven ontwikkelen en innoveren.”

Kerstgeschenk

Van Es Verpakking heeft sinds kort ook eigen bedrukte mandjes in het assortiment. “Deze kunnen onder meer worden ingezet als fruitmandje, bierpakketje, maar ook voor speciale feestdagen, zoals een verjaardag of Kerst. Door de aanschaf van onze nieuwe, grotere printers kunnen wij ook dit type producten snel en vakkundig leveren. Tijdens de feestdagen, duidelijk onze drukste periode, verkopen we naast onze bedrukte mandjes ook veel gepersonaliseerde producten als oestermessen, deksels en mosselpannen.” Verder heeft het Zeeuwse bedrijf geïnvesteerd in tampondruk, lasermachines en andere machines om bijvoorbeeld mosselpannen, oestermessen en snijplanken te kunnen voorzien van een bedrukking. “Zo kunnen we nu ook papieren tasjes personaliseren.”
De trends binnen de verpakkingswereld voor vis zijn volgens Schrier overduidelijk: de gepersonaliseerde verpakkingen met de huisstijl en branding van de klant. “Als ondernemer wil je je enthousiasme voor je product overbrengen naar de klant”, verklaart ze. “Zo hebben we bedrukte deksels voor oestermandjes, met op de achterkant informatie over de teelt van oesters. Daarnaast bedrukken wij mosselpannen met het logo van onze klant, voorzien wij oestermessen van een stempeldruk en kunnen we sinds kort ook papieren tasjes personaliseren in full-color.” Andere trends in de verpakkingswereld zijn duurzaamheid en recycling. Schrier: “Voor de visspecialist is het van belang om een goed onderbouwd advies te krijgen. Wij denken hierin mee.”

3. Guido de Gooijer, Barneveld Verpakkingen:
"Geschenkverpakking vaker relevant"

Barneveld Verpakkingen uit Veenendaal voldoet steeds vaker aan de individuele behoeftes van klanten. Een trend? “We zijn altijd aan het innoveren om voor de klanten het meeste gemak te bieden. Al vele jaren zijn we verbonden aan de visbranche waardoor ons assortiment aansluit op de vraag. Ook bieden we steeds meer maatwerk voor klanten als het gaat om nieuwe verpakkingen of bestaande verpakkingen, maar dan met eigen logo”, zegt Guido de Gooijer, salesmanager bij Barneveld verpakkingen & disposables. Hij constateert dat de vraag van de klant in de loop der tijd verandert. “Geschenkverpakkingen, die traditioneel alleen aan het einde van het jaar verkocht werden, zijn nu ook vaker op andere momenten relevant. Zo zie je met Pasen ook vaker de zalmgeschenkdozen terug als geschenk voor relaties en of het personeel.”

Duurzaam is kostenverhogend

De trends van gemak en duurzaamheid klinken ook door in de wijze waarop wordt omgegaan met verpakkingen, stelt de salesmanager. “Er is steeds meer vraag naar kant en klare maaltijden. Hiervoor hebben we diverse oplossingen. Daarnaast wordt er vaker gezocht naar duurzame alternatieven. De plastic kibbelingbakjes worden vervangen door suikerriet of kartonnen bakjes, plastic tassen maken plaats voor papieren tassen.” Vaak werkt deze duurzaamheidsslag kostenverhogend, constateert De Gooijer. “Helaas liggen de prijzen van duurzamere verpakkingen soms hoger dan de traditionelen verpakkingen. Gelukkig zie je de afgelopen jaren al wel een daling van de prijzen voor de alternatieven omdat de volumes groeien.” De Gooijer merkt verder op dat er steeds meer webshops komen waarbij de vis online besteld kan worden. Ook daarop wordt ingespeeld op verpakkingsgebied. “Het verpakken en verzenden van vis is een lastig proces, maar wij kunnen vaak met maatwerk goed ondersteunen.” Zijn er nog concrete toekomstplannen ? “We blijven innoveren en houden de wetgeving ook op verpakkingsgebied goed in de gaten om hierop tijdig in te kunnen spelen.”

4. Wouter Wigman, Remmert Dekker Packaging:
"Verschuiving naar karton"

Remmert Dekker Packaging, opgericht in 1896, is een toonaangevend bedrijf voor innovatieve verpakkingsoplossingen. Met duurzame grondstoffen zoals PEFC- en FSC-karton worden bedrukte verpakkingen geproduceerd voor levensmiddelen als vis en vlees. Sinds 2021 is Remmert Dekker Packaging onderdeel van het Belgische Van de Velde Packaging. “Hierdoor kunnen we nog beter het verschil maken in duurzame verpakkingen”, legt Wouter Wigman, Marketing & Design Manager Remmert Dekker, uit. Plasticvrije verpakkingen, die passen in een circulaire economie, worden volgens hem steeds belangrijker. “Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton. Door wetgeving, maar ook vanuit de consument die duurzame keuzes wil maken.”

Beschermfunctie

De beschermfunctie van de verpakking is niet de enige functie, stelt hij. “Beleving wordt steeds belangrijker en de verpakking speelt hierin een grote rol. De verpakking kan extra aantrekkingskracht en gebruiksgemak bieden, met mooie bedrukking en handige toevoegingen. Hiervoor beschikken we over een eigen studio die ideeën en klantwensen op slimme wijze vertaalt naar prototype verpakkingen.” Remmert Dekker Packaging vindt het belangrijk om op de eisen en wensen van de klanten in te spelen. “Daardoor merken we dat er steeds meer sprake is van partnerschap, waarbij we goed op de hoogte zijn van elkaars ontwikkelingen en proactief meedenken in oplossingen”, aldus Wigman. Hij geeft verder aan dat de klanten inspelen op de feestdagen door het toepassen van feestdagenbedrukking op de verpakking. “Het is natuurlijk belangrijk om op tijd te beginnen en in de zomer al na te denken over die kerstverpakking.” Een duurzame verpakking hoeft volgens Wigman niet per se duurder te zijn. Er zijn verschillende invloeden die de hoogte van de prijs bepalen. Het is aan de afnemer te bepalen wat in het budget past en wat een duurzame verpakking waard is. “Voor het gebruik van PEFC en FSC hebben we een samenwerking met deze labels en worden we jaarlijks getoetst. Verduurzaming vraagt vaak om een investering, maar betaalt zich uiteindelijk wel terug.” Onder Van de Velde kan het bedrijf groeien en een toenemende range van verpakkingen en verpakkingsoplossingen aanbieden. Zoals automatisering met verpakkingsmachines op de inpaklijn. Of, naast vouwkarton, andere duurzame verpakkingen zoals cups, bekers, extra zwaar massief karton en golfkarton.

 

Altijd op de hoogte blijven?