De consument wil en kán niet meer koken
In voorverpakte maaltijden of maaltijdcomponenten moet je zorgen voor recepten die echt uniek zijn. Zoals vis met amandelen uit het assortiment van Rob The Gourmets’ Market
Aan de hand van markt- en consumentenonderzoek wijst het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op ontwikkelingen en trends die van belang zijn voor de foodmarkt. Aflevering 3: Consumenten hebben steeds minder zin om zelf te koken. “Een gouden kans voor de visspeciaalzaak.”
Het is opvallend dat vooral de jongere consument heel vaak geen tijd en vooral geen zin heeft om zelf het avondeten klaar te maken. Dat blijkt uit onderzoek van het FoodService Instituut Nederland. De tabel hieronder (figuur 1) laat het goed zien. 71 procent van Gen Z en 68 procent van de Millennials geeft aan dat het regelmatig voorkomt dat ze geen tijd en geen zin hebben. Beide groepen omvatten ruwweg de leeftijdscategorie jonger dan 40 jaar. En dat ‘geen-tijd’ en ‘geen-zin’ groeit alleen nog maar. Zelfs bij meer dan een derde van de babyboomers (mijn eigen generatie) is dat al het geval. Mensen worden gemakzuchtiger. Dat biedt kansen voor de speciaalzaak en zeker voor de visspecialist.
Ze kunnen niet koken
Nogal opvallend vind ik dat jongeren zich niet alleen geen tijd gunnen en geen zin hebben om te koken, ze kúnnen het ook helemaal niet meer. Ze weten echt niet hoe ze al die gerechten moeten klaarmaken, zo geven ze toe in diverse onderzoeken. Gekscherend spreek ik over De Eerste Wet van Grievink: hoe meer kookprogramma’s op tv, hoe minder mensen gaan koken. Een psycholoog legde mij eens uit hoe dat zit. “Als je op tv topkoks ziet die met ogenschijnlijk gemak de mooiste dingen maken, dan raak jij zelfs bij de eerste poging al zo gefrustreerd dat je het gewoon nooit meer gaat proberen.”
Supermarkt loopt nog achter
Ook supermarkten zijn ontzettend actief met kant-en-klaar maaltijden en – eerlijk is eerlijk – hun kwaliteit is flink verbeterd in de laatste jaren. Consumenten zeggen ook dat ze zeer tevreden zijn over het kant-en-klare aanbod van de meeste supermarkten. Alleen met vismaaltijden loopt supermarkten hopeloos achter. Blijkbaar vertrouwt de consument hen niet echt als zij een visgerecht aanbieden. Dat is een gouden kans voor de visspeciaalzaak. Maar die omzetkansen komen je niet vanzelf aanwaaien.
Kwaliteit is geld waard
Eind vorig jaar was ik een paar dagen in Brussel en heb daar veel rondgeneusd bij speciaalzaken. Ook bij een winkel die in feite een optelsom is van diverse speciaalzaken. Dit is Rob The Gourmets’ Market, een luxueuze delicatessenzaak met een zeer uitgebreide verse visafdeling met een stuk of acht vakmensen achter de toonbank. Meer dan de helft van de toonbank (op ijs) bestaat uit salades en kant-en-klare gerechten. In een ander deel van de koeling liggen dan vervolgens nog talloze kant-en-klare vismaaltijden.
Bij Rob verkopen ze zowel het product, de verse vis, als allerlei bereide varianten vandie vis, inclusief een keur aan vismaaltijden en maaltijdsalades. En, ze durven geld te vragen. Ze leveren maaltijden van superieure horecakwaliteit die onder je ogen worden bereid. Ze zijn wel goedkoper dan wat je in de horeca voor hetzelfde zou betalen (ze leveren overigens ook aan de horeca), maar durven wel veel en veel duurder te zijn dan de supermarkt. Kwaliteit is zijn geld waard.
Profiteren van groeimarkt
Ik geef een aantal tips die kunnen helpen om te profiteren van de groeimarkt van kant-en-klaar:
- Weet wat de supermarkten in je buurt verkopen aan kant-en-klare visproducten en -maaltijden en zorg dat je een ander aanbod hebt en betere kwaliteit kunt leveren.
- Maak de gerechten op zodanige manier klaar dat de consument ziet (en gelooft) dat je ze zelf hebt bereid. Maak gerechten die passen bij je doelgroep. Dat kan variëren van ‘fish & chips’ tot en met lasagne met zalm of padella’s met kaviaar. Verkoop geen frietjes, maar switch naar gekruide gebakken aardappeltjes of rösti.
- Etaleer je lekkernijen in buffetvorm zodat een consument zelf kan kiezen hoe hij zijn kant-en-klare maaltijd wil samenstellen.
- Laat de consument proeven en laat ze merken dat jij kwaliteit levert. Daarmee bouw je een reputatie op.
- Verras de consument met telkens nieuwe soorten maaltijden, maar bouw wel een reputatie op met vaste items op het menu.
- Laat jongeren er over praten – en hun ervaringen delen – via de ‘Socials’.
- Vertel erbij wat de lekkerste bijgerechten en drankjes zijn. Of verkoop die er desnoods ook bij.
- Zorg voor een aantrekkelijke presentatie. Het geheel moet er van afstand al ‘smaakvol’ uitzien.
Jan Willem Grievink is oprichter van FSIN. In Vismagazine geeft hij zijn visie op ontwikkelingen bij de visspecialist