De prijzen van vertrouwde witvissoorten als kabeljauw, roodbaars en schelvis zijn ongekend hoog. Daarnaast knijpt bij iedereen de portemonnee. Het is nu dé tijd om betaalbare vissoorten als wijting en heek aan de man te brengen.

Foto: Nederlands Visbureau

Met zijn neutrale smaak is kabeljauw een allemansvriend. Wijting en heek zijn meer uitgesproken van smaak. Het is aan de vishandel om con­sumenten kennis te laten maken met deze vissoorten, zodat ze die smaak ook kunnen beleven. Groothandelaren die de winkels en ambulante handel beleveren zouden die producten in hun assortiment kunnen nemen en ze promoten bij de viswinkel. “Als iedereen daar actief aan meewerkt, weet ik zeker dat die omslag gaat komen”, zegt Pedro Bruijnooge van visgroothandel Adri & Zoon uit Yerseke.

Adri & Zoon probeert relatief onbekende maar nog betaalbare vissoorten als wijting, lom en leng vanuit IJsland naar Europa te halen en ter beschikking te stellen aan de handel. Bruijnooge: “Wij merken dat de verschuiving in België al volop speelt. Daar neigen ze eerder naar het proberen en promoten van deze vissoorten. Als de Belgen ermee aan de haal gaan, dan weet ik dat de Nederlandse vishandel niet lang zal achterblijven.”

Hogere marge

Het is een publiek geheim dat dichtbij gevangen soorten als wijting, pieterman, steenbolk, horsmakreel, grauwe poon, griet, schar en bot zeer smakelijke vissen zijn. Toch worden ze veel minder verkocht dan (dure) geïmporteerde soorten als zalm en tonijn. De verkoop blijft ook sterk achter bij populaire Noordzeevis als kabeljauw, tong en schol, zo blijkt onder meer uit het recent onderzoek ‘Dichtbijvangst’ van Wageningen Economic Research in opdracht van stichting Noordzeevis uit Scheveningen.

Het onderzoek, uitgevoerd door Geert Hoekstra, laat zien dat vishandel en horeca een sterk verdienmodel kunnen realiseren met de verkoop van lokale Noordzeevis. Zo ligt de financiële marge bij ‘goedkope’ soorten als wijting en heek op 20 tot 25 procent, terwijl de marge op zalm en tonijn slechts enkele procenten bedraagt. Naast de winstmarge zijn er volgens Hoekstra nog andere redenen om in te zetten op dichtbij gevangen vis. “Denk aan de hoge kwaliteit doordat de vis vers is en de lokale herkomst met het verhaal erachter van de visser en Noordzee.” 

Geen nieuws van Vismagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven?