Bart Schreuter van Bartjes Vis uit Almelo: ‘Alles wat zwemt vind ik interessant’

13 september 2019 Lieneke Schuitemaker
Klantbenadering is essentieel bij Bartjes Vis in Almelo. (foto: Koos Groenewold)

Een gedreven, creatieve en innovatieve ondernemer. Dat is Bart Schreuter van Bartjes Vis uit Almelo. De voormalige horecaman werkt samen met echtgenote Monique keihard aan het opbouwen en behouden van hun klantenkring in Twente. 

Bart Schreuter begon zijn loopbaan in de horeca, onder meer als kok, gastheer en achter de bar. “Toen hoorde ik dat de plaatselijke vishandel een zaterdaghulp nodig had. Ik had al iets met vis, alles wat zwemt vind ik interessant. Vis was al mijn afdeling in de keuken en ik viste van jongs af aan. Dat groeide snel uit tot een vaste baan en na twee jaar ben ik bij Maatjes Vispaleis compagnon geworden, samen met de twee eigenaars.”

Klantenbinding

Bartjes Vis_2

“De winkel ligt in een woonwijk aan de rand van het centrum van Almelo. Mensen moeten er speciaal naar toe komen.” (foto: Koos Groenewold)

Dat deed hij nog zes jaar, daarna kocht hij de beide compagnons uit en ging als zelfstandig ondernemer verder. “In 2010 zijn we naar deze locatie verhuisd, in 2013 ontmoette ik Monique en in 2014 hebben we samen de zaak overgenomen en de naam veranderd in Bartjes Vis.” Die locatie is een rustige woonwijk, aan de rand van het centrum. “Onze klanten moeten echt speciaal naar ons toekomen en daar doen we heel erg ons best voor.”

Essentieel voor hun klantbenadering is het begroeten van de klanten. “Mensen moeten zich welkom voelen. Daar kiezen we ons personeel op uit. Het gaat om de gunfactor en het is ook de enige manier om hier te overleven. We hebben geen supermarkt naast de deur, dus we hebben geen passanten. We moeten het hebben van mensen die doelgericht hier komen. Dat doe je door servicegericht te zijn, klantvriendelijk en het leveren van goede kwaliteit. Monique is een ster in klantcontact. Ze onthoudt mensen, namen, wat ze vertellen.. ze heeft een fotografisch geheugen.” “Dat contact met de klanten vind ik ook het leukste”, vertelt Monique. “Helemaal als ik de diehard vleeseters hier uit de buurt enthousiast kan krijgen voor vis. En liefst ook eens voor wat anders dan haring of zalm.”

Ze hebben een goede taakverdeling in de winkel. “Bart is de nestor, het is zijn kindje. Maar we voeden het samen op en zitten meestal wel op één lijn”, vertelt Monique. Zij is verantwoordelijk voor de coaching van het personeel. “Eén keer per maand gaan we met elkaar om de tafel. Ik zorg met name bij nieuw personeel dat duidelijk is hoe wij met klanten omgaan. Omdat wij niet bij een winkelcentrum zitten moeten we echt moeite doen om klanten te binden en te behouden. Het is mijn tweede natuur en ik probeer dat ook aan de medewerkers over te brengen. En ik vraag naar hun verwachtingen, waar ze naar toe willen, naar hun ideeën. In een klein team, we zijn met z’n achten, is het belangrijk een echt team te zijn, met inbreng van iedereen en de neuzen dezelfde kant op.”

Kritisch

Bartjes Vis_5

Medewerkster Miranda Schokker bereidt de haring vers voor de klanten. (foto: Koos Groenewold)

Haring is bij Bartjes Vis de hardloper, ook qua omzet. “Het hele jaar, niet alleen bij de Hollandse Nieuwe. Uit de hele regio komen mensen hier haring halen en ik lever ook aan verschillende horecazaken.” Andere peiler is natuurlijk de gebakken vis. Daarnaast rookt hij zelf vis, onder meer paling en warmgerookte zalm met honing uit de regio.

Bart Schreuter is flink kritisch in zijn assortimentskeuze. “Er wordt gezegd: vis is nog puur natuur, maar dat is allang niet meer zo. Ik zie het als mijn taak om te zorgen dat mensen iets goeds te eten krijgen. Daarom heb ik een aantal jaren geleden al de panga en tilapia geschrapt, wegens de antibiotica die er in zit. Ik heb zoveel mogelijk vis van het seizoen. En zo mogelijk duurzaam gevangen of gekweekt. Ik heb nu bijvoorbeeld kweekzeebaars uit Griekenland. Dat is een geweldig product! Ontzettend lekker, goed voor het milieu, de lokale visstand wordt ontzien en ik koop ‘m in voor ­12 euro per kilo filet of 6 euro voor een kilo hele vis. En ook nog het hele jaar beschikbaar! Dat soort producten is de toekomst.”

Ambassadeurs

Bartjes Vis_3

De ‘Doe ’t lekker zelf’ visbox is een schot in de roos. (foto: Koos Groenewold)

Sinds vorig jaar werkt Bartjes Vis met een nieuw kookconcept: Doe ’t lekker zelf. Geïnspireerd door Hello Fresh bedacht Bart Schreuter een vistas, gevuld met alle ingrediënten voor een vismaaltijd, met recept. “Er komt heel veel bij kijken. Zonder koksachtergrond moet je er eigenlijk niet aan beginnen. Een gerecht bedenken dat niet te moeilijk is maar toch uitdagend, en inspireert om eens een andere vissoort te proberen. Het recept uitproberen, foto’s maken, de ingrediënten inkopen…. Dat laatste doe ik in samenwerking met de Hanos, die hebben eigenlijk altijd alles.”

Hij werkt voor het kookconcept samen met ambassadeurs binnen en buiten het bedrijf. “Zowel personeel als klanten. Die laatsten krijgen korting op de tasjes, posten daarvoor op hun sociale media en vertellen er over in hun omgeving. Dat werkt heel goed. Je kunt dit eigenlijk op ieder concept toepassen. Niks zo sterk als ambassadeurs aan het woord. Die hebben geen belang.”

De tasjes zijn een duidelijke meerwaarde voor het bedrijf. “De Almelose klant is echt op vlees georiënteerd. Vis zit niet in hun weekmenu. Veel soorten kennen ze niet en ze weten ook niet hoe ze vis moeten klaarmaken. Ons nieuwe concept werkt daarvoor heel goed! We merken echt verschil sinds we de tasjes hebben. Mensen bestellen eerder iets ongewoons’.”

Jonger publiek

Bartjes Vis_4

Bart en Monique Schreuter in hun winkel. (foto: Koos Groenewold)

De tasjes zijn inmiddels wel vervangen door kartonnen doosjes. Ze doen er nu ook vaak schaal- en schelpdieren in. “Bijvoorbeeld een recept met wokmosselen, scheermessen of kokkels. De klanten gaan echt andere dingen proberen. Daardoor wordt het assortiment steeds breder en krijg je steeds meer aanbod. We hebben sinds vorig jaar ook sushi in het assortiment, van donderdag tot en met zaterdag. Daar was ik acht jaar geleden al mee begonnen, maar dat was nog te vroeg. Nu heb ik het weer opgepakt, ook om het gat te dichten van de AD haringtest. Die gaf hier altijd veel extra omzet. De sushi is echt ‘up and coming’, het gaat steeds harder en we worden er steeds beter in. Ik maak alle sushi zelf, met verse ingrediënten. Ik heb het ooit geleerd van een klant die er workshops in gaf en verder is YouTube een heel goede leerschool. Door de sushi krijgen we ook steeds meer jonger publiek in de zaak. Ook door de kooktasjes trouwens.”

Schreuter kan er echt zijn creativiteit in kwijt. “Dat is voor mij heel belangrijk. Ik moet continu vernieuwen, innoveren. Ik zal ook nooit rijk worden, want ik stop alles wat ik verdien in de zaak. Het moet schoon zijn, het moet er goed uitzien en ik wil regelmatig met iets nieuws komen.”
Hij zou graag de hele week sushi aanbieden, maar dat zou betekenen dat er een iemand bij moet. “Personeel is heel lastig te vinden. Maar daar ga ik me wel vol op focussen, want met de sushi kan ik veel omzet en vreugde genereren.” Daarbij: sushi is hot en Almelo heeft met zijn 80.000 inwoners maar één sushirestaurant, dus er liggen voor Bartjes Vis volop kansen.

Uitbreiding

Hoe het gaat lopen in de toekomst bij Bartjes Vis zal erg afhangen van de mogelijkheden. “We zouden heel graag ooit een tweede winkel willen,” vertelt Monique Schreuter. “Maar je bent met een klein team afhankelijk van je personeel. Ik ben heel trots op ons team en op Bart, maar we hebben het afgelopen jaar heel veel wisselingen gehad. Er zal eerst uitbreiding moeten komen. Als dat rond is, zou dat echt onze wens zijn: een tweede vestiging met een mooi eetgedeelte, gespecialiseerd in luxe broodjes en bijzondere visgerechten.” 

Convenience

Gemak is de toekomst, vindt Bart Schreuter. “Mensen hebben het steeds drukker. We delen onze tijd anders in. Tijd nemen voor koken en aan tafel zitten doen we niet zoveel meer. Daar kun je op inspelen. Convenience is ook online bestellen en bezorging. Dat doen wij heel veel, het is inmiddels 15 procent van onze omzet.”

 

Altijd op de hoogte blijven?