Andrew Korsmit op kruispunt van wegen

18 oktober 2019 Erik Kruisselbrink

De Vishut in Sprang-Capelle heeft met vishandelaar Andrew Korsmit een ondernemer ten voeten uit. “Je bent een dienstverlenend bedrijf, dus je moet mee bewegen met wat de consument wil. Daar is niks mis mee. Je kunt wel in het verleden blijven hangen, maar daar is niks meer te verdienen.”

Dat Andrew Korsmit als ambulant vishandelaar juist over veranderende openingstijden van een winkel nadenkt, is niet toevallig. “Als je een viswinkel hebt, moet je ook op zondag open. De consument is verwend, want de supermarkt is dan ook open. Ik verwacht dat de zaterdag de dag van het sporten wordt en de zondag die van boodschappen doen.”

De 48-jarige vishandelaar uit Sprang-Capelle is als ondernemer nadrukkelijk bezig met zijn toekomst als ondernemer. Die kan twee kanten op: of hij koopt er een tweede, grotere verkoopwagen bij – “die ik nu heb is eigenlijk te klein” – of hij opent een viswinkel naast zijn ambulante handel. Daarvoor wil hij dan wel een zakelijke partner die een van de twee onderdelen van de onderneming onder zijn of haar hoede neemt. “Zo iemand moet je tegenkomen. Het moet een goed gemotiveerde medewerker zijn, die hetzelfde denkt.” Korsmit denkt daarbij ‘stiekem’ ook wel eens aan iemand in de eigen gelederen. Een dame die hij een jaar geleden heeft aangenomen. “Zij kwam helemaal niet uit de branche, maar is wel zo iemand aan wie ik de zaak gerust kan overlaten als ik drie weken op vakantie ben.”

Stage

De Vishut_2 foto Henk Riswick

Korsmit maakt veruit het grootste deel van de maaltijden in zijn bedrijfshal (Foto: Henk Riswick).

Korsmit startte ruim tien jaar geleden met zijn ambulante vishandel. Daarvoor had hij een bedrijf in een heel andere branche. “Ik heb ooit een autopoetsbedrijf gehad, maar uiteindelijk ben ik toch de visbranche ingegaan. Die is altijd blijven trekken. Ik vind het mooi om met eten bezig te zijn en vis is een mooi product. Zakelijk gezien is het ook goed als ambulante handelaar, omdat je iedere dag je geld krijgt en meteen weet hoe je ervoor staat. In mijn vorige bedrijf stonden rekeningen wel eens maandenlang open. Ik geef nu rustig een keer wat mee, als iemand per ongeluk zijn portemonnee vergeten is. Dan betaalt hij de week erop wel. Dat is een kwestie van vertrouwen en het schept een band met de klant. Daarom heb ik ook bewust gekozen voor kleinere plaatsen om te staan.”

Diverse dorpen waar De Vishut staat, zijn zo klein dat er niet eens meer een supermarkt is. Dat hij niet profiteert van de loop naar een dergelijk verkooppunt, ervaart Korsmit niet als een probleem. “De mensen zijn blij dat je er wekelijks staat, want dan kunnen ze lekker een visje komen halen. Ik ken de mensen en heb er een persoonlijke band mee. Dat vind ik prettig werken. Ik lever sinds kort ook fish & chips en dat is een groot succes. Zeker omdat de mensen nu een goeie warme maaltijd kunnen halen die ze thuis kunnen opeten.”

Dat Korsmit na zijn eerdere zakelijke avontuur in de visbranche terechtkwam, ­is niet helemaal toevallig. “Ik ben er een beetje ingerold, omdat ik in het verleden al eens stage had gelopen bij Rijsdijk Vis toen ik op de detailhandelsschool zat. Ik zit nu samen met de zoon van de toenmalige eigenaar, die het bedrijf heeft voortgezet, ­in één bedrijfshal. In die hal hebben we beiden onze vries- en koelcel en bereidingsruimte en onze wagens staan er. Verder hebben we twee volledig gescheiden bedrijven met ieder onze eigen standplaatsen. We sparren wel eens over zaken die we als ondernemer tegenkomen en dat is alleen maar prettig. Twee weten immers meer dan één. En Rijsdijk bestaat al veel langer: 55 jaar.”

Volle agenda

Vishut 4_foto henk riswick

De Vishut verkoopt tegenwoordig door concurrentie van de supermarkt veel minder schaal- en schelpdieren (Foto: Henk Riswick).

In de tien jaar dat Korsmit nu bezig is, heeft hij een ambulante handel opgebouwd met negen verkooppunten: vijf standplaatsen en vier op weekmarkten. “Veel zoeken en bellen”, antwoordt Korsmit als we hem vragen hoe hij aan die standplaatsen kwam. “Ik heb bewust gekozen voor plekken in de buurt van Sprang Capelle. Dat scheelt een hoop reistijd en is tegelijk een besparing op de brandstofkosten.” Korsmit heeft zijn huidige standplaatsen bijna allemaal al vanaf het begin. “Ik heb heel weinig verloop.”

Mosselen in de supermarkt
Waar De Vishut nog een uitgebreid aanbod aan schelp- en schaaldieren in haar assortiment op de website heeft staan, neemt de vraag ernaar hard af, is de ervaring van Korsmit. “Dat vind ik wel jammer. Mosselen zijn helemaal overgenomen door de supermarkt. Er is een groot prijsverschil. Vaak zijn ze in de supermarkt de helft goedkoper dan bij de visspecialist. Daar heb je wel een betere kwaliteit en er zijn ook minder kapotte mosselen. Maar het kwaliteitsverschil is moeilijk uit te leggen, dat moet je proeven. Hetzelfde geldt voor Hollandse garnalen. Kreeft en Noordzeekrab is echt een luxeproduct geworden en coquilles kosten nu wel 40 tot 50 euro per kilo. Als je een gezin hebt, wordt het erg duur. Maar gelukkig zijn er nog genoeg klanten die kwaliteit boven prijs stellen en nog lekker genieten van de zeevruchten uit de zee.”

Kant-en-klaar

Korsmit ziet een heel duidelijk verschil in de vraag op een weekmarkt en die op een standplaats. “Dat zijn echt twee soorten klanten. Een markt loopt tot 17.00 uur. Daar verkoop ik veel meer ‘uit de toonbank’ dan op standplaatsen.” Daarmee doelt Korsmit op verse vis en kant-en-­klaarmaaltijden. “Op standplaatsen sta ik tot 18.00 uur en daar verkoop ik veel meer gebakken vis die de mensen dan meteen als maaltijd gebruiken.”
De trend gaat absoluut steeds meer richting maaltijden, is de ervaring van Korsmit. ­“De mensen komen tegenwoordig laat thuis van het werk en hebben ook weer iets te besteden.” Daar speelt Korsmit gretig op in met een assortiment van steeds wisselende maaltijden. ­

Hij probeert iedere week iets anders te bieden. “In tegenstelling tot iemand die echt voor gebakken vis komt, wil een klant voor een kant-en-klaar maaltijd na drie weken wel weer iets anders. Omdat mijn verkoopruimte beperkt is, heb ik ook maar een beperkte keuze in mijn assortiment.”

Gepaneerde kibbeling

De maaltijden bereidt Korsmit voor het grootste deel samen met zijn team – Korsmit heeft twee dames in dienst – in de bedrijfshal. “Ik doe ook wel kleine dingetjes op de standplaats zelf, maar de vraag is zo onvoorspelbaar, dat je het terplekke niet meer bij kunt sturen. In de hal bereiden we ook de kibbeling.” Hiervoor gebruikt Korsmit pangasiusfilet. “Die paneren wij. Daarmee kunnen we ons ook onderscheiden, want normaal gesproken haalt een vishandelaar die door het beslag.”

Ondanks de trend richting kant-en-klare maaltijden haalt Korsmit nog steeds ­70 procent van zijn omzet uit gebakken vis en 30 procent uit maaltijden en verse vis. Daarbij verschuift het binnen die 30 procent wel steeds meer richting maaltijden waarin de verse vis een onderdeel is. “Het moet tegenwoordig vooral makkelijk. Mensen willen al helemaal geen hele vis meer. Het moet graatloos en geportioneerd.”

Wok op het verlanglijstje
Omdat gebakken vis nog altijd 70 procent van de omzet uitmaakt, heeft De Vishut de beschikking over een bakwand met drie pannen. Daarbij zijn er twee beschikbaar voor kibbeling en een voor lekkerbekken. Daarmee kan Korsmit goed inspelen op de spitstijden. Daarnaast beschikt de zeven jaar oude verkoopwagen over een bakplaat, een grote gekoelde vitrine/werkbank, een vriezer en een vacumeerapparaat. “Als ik een nieuwe wagen aanschaf, wil ik graag een wok erbij, zodat we meer maaltijden met bami kunnen maken. Dan kun je, naast de kant-en-klaar maaltijden ook echte warme maaltijden aanbieden.”

Alert blijven

vishut 3_foto henk riswick

Gerookte producten koopt De Vishut in bij Kok in Spaarndam (Foto: Henk Riswick).

Om zich ook daadwerkelijk te onderscheiden zet Korsmit heel erg in op kwaliteit. Ondanks dat hij vaak geen directe concurrent in een plaats heeft, vindt hij dat van het grootste belang voor succes op lange termijn. “Hoe goed het ook gaat, je moet als ondernemer altijd alert blijven en inspelen op nieuwe ontwikkelingen en vragen. Je moet de uitdaging aan gaan en kijken welke mogelijkheden er zijn. Vis is best prijzig, maar het is ook een divers product in veel verschillende soorten met ieder hun eigen smaak. Ik wil de mensen iets lekkers bieden, maar ook iets gezonds, met groenten erbij.”

De Vishut koopt vooral in bij Koelewijn in Spakenburg. “Die levert ons wat we nodig hebben. En ze weten dat ik te allen tijde de beste kwaliteit wil hebben. Voor verse vis en gerookte producten hebben wij Kok in Spaarndam als vaste leverancier. De marinades en de kruiden betrekken wij bij Hooymans Food Center Waalwijk. Daar kopen wij ook de pasta, verpakkingen en schaaltjes.”

Bewust duurzaam

Vishut 5_foto henk riswick

Het grote voordeel van kleine dorpen als standplaatsen, is voor Korsmit het persoonlijke contact met de klant (Foto: Henk Riswick).

Korsmit heeft bewust gekozen voor duurzame producten en verantwoord gevangen en verwerkte vis volgens de Viswijzer van de Good Fish Foundation. “Dat wil ik in eerste instantie zelf, maar je onderscheidt je er ook mee. Net als met milieuvriendelijke verpakkingen. De mensen komen tóch speciaal voor jouw producten naar je toe. De plaatsen waar ik sta, liggen wel zo dicht bij elkaar, dat mensen rustig een keer uit een naburige plaats komen om vis te kopen. De kwaliteit moet goed zijn en het moet duidelijk zijn wat de prijzen zijn en welke allergenen er in een product zitten. De consument wordt ook bewuster. Hij gaat meer met eten doen. Alleen al door al die kookprogramma’s op tv.”

Korsmit voorziet de klant graag van bereidingstips. Recepten vindt hij minder voor de hand liggen. “Die zijn er genoeg op internet te vinden.”

Het nadeel van de ambulante handel is volgens Korsmit wel dat je de mensen moet overtuigen van de kwaliteit. “In een viswinkel kun je meer aanbieden en laten zien en meer uitleggen over het product. ­Ik sta op negen verschillende plekken en overal maar een paar uurtjes. Als ik een winkel zou hebben zou ik zes dagen per week open zijn en kunnen de mensen daar de hele dag binnen lopen.” 

Altijd op de hoogte blijven?